Návštěva muzea nově a interaktivně
Vytištěno 15.12.2022 15:35 ze stránek www.euinfo.cz:
http://www.euinfo.cz/index.php?nav01=8489&nav02=8497&mes=3&rok=2014&nav03=10000457
Návštěvníci muzeí po celé Evropě budou mít brzy možnost naplánovat si svůj kulturní program ještě dříve, než vůbec opustí domov.
Obyčejná návštěva muzea se může proměnit v osobní interaktivní zážitek díky inovativnímu projektu, který využívá mobilní zařízení, rozšířenou realitu a technologie k určení polohy.
Jak aplikace funguje?
Projekt „Kulturní dědictví jako zážitek prostřednictvím sociopersonálních interakcí a příběhů“ (v angličtině „Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling“ neboli CHESS) získal od Evropské komise dotaci více než 2,8 milionu eur s cílem zatraktivnit prohlídku muzea a motivovat návštěvníky k aktivnímu získávání informací.
Prostřednictvím on-line nástroje „CHESS průzkum mezi návštěvníky“ zaznamenávají uživatelé, co je zaujalo, co se jim líbilo a co naopak ne. Díky tomu mohou muzea vytvářet různé typy dotazníků a přiřazovat odpovědi k profilu návštěvníka. „Authoringový nástroj CHESS“ zase umožňuje osobám bez odborného vzdělání v oblasti IT, jako jsou kurátoři a zaměstnanci muzeí, jednoduše vytvářet dynamické příběhové linky s multimediálním obsahem. Nástroj pro vyprávění příběhů pak přehraje daný příběh podle předem určené osnovy a dodá k informacím personalizovaný obsah, který reaguje na požadavky návštěvníka i v průběhu prezentace.
Na rozdíl od tradičních průvodců vypráví aplikace CHESS každému uživateli speciální příběh zaměřený na exponáty a sbírky, které odpovídají aktuálnímu zájmu a rozpoložení návštěvníka, a zařadí množství informací podle individuálních požadavků. Příběhy lze obohatit o multimediální obsah, 3D prvky a funkci rozšířené reality (tzv. „augmented reality“), některé exponáty dokonce hovoří a vyzývají návštěvníky k interakci.
Na konci prohlídky obdrží návštěvníci osobní suvenýr ve formě videozáznamu nebo obrázku z prohlídky.
„Bez prostředků z fondů EU by realizace projektu nebyla možná. K vývoji aplikace bylo třeba prvotřídních znalostí z různých oborů, které nelze získat na lokální úrovni. S více než 55 000 muzei po celém světě má projekt velký potenciál k celosvětovému růstu,“ uvedl Dr. Ballet z francouzské firmy DIGINEXT, která je koordinátorem projektu.
Jak technologie CHESS funguje v praxi, můžete zhlédnout v následujícím videu: http://www.youtube.com/watch?v=fZRiE7VR-xw&feature=youtu.be
Souvislosti
Technologii CHESS vyvinuly firmy z Francie, Řecka, Velké Británie a Německa. Projekt financovaný Evropskou unií se představí na konferenci Innovation Convention v Bruselu ve dnech 10. – 11. března.
Aplikace CHESS byla v uplynulém roce otestována v muzeu Cité de l'Espace ve francouzském Toulouse a v muzeu Acropolis v řeckých Athénách. Zkušební provoz trval 6 měsíců a sklidil velký úspěch. Ke komerčnímu rozšíření by mělo dojít v průběhu následujících dvou let.