Tento nový nástroj poskytuje srovnatelné údaje o situaci v Evropských městech, pokud jde o kulturu a kreativitu. Soustřeďuje se na devět různých aspektů a ukazuje, jak rozvoj kultury a kreativity přispívá k sociálnímu rozvoji měst, jejich hospodářskému růstu a tvorbě pracovních míst.
Monitor je výsledkem práce Společného výzkumného střediska (JRC), což je interní vědecký útvar Evropské komise. Tvůrcům politik a také kulturním a tvůrčím odvětvím pomůže určit, jaké má které město silné stránky, identifikovat prostor pro zlepšení a také poučit se od podobných měst. Monitor jasně ukazuje silnou souvislost mezi kulturní dynamikou a různými dimenzemi života ve městě, sociální různorodostí počínaje a ekonomickou aktivitou konče.
Evropský komisař pro vzdělávání, kulturu, mládež a sport Tibor Navracsics, který odpovídá za JRC, u této příležitosti uvedl: „Mým cílem je dostat kulturu a kreativitu do centra evropské politické agendy. V době, kdy dochází k velkým společenským přeměnám a města mezi sebou soutěží v globálním měřítku, musíme využívat nejen tradiční zdroje růstu a socioekonomického blahobytu. Musíme se zaměřit také na roli kultury v živých, inovativních a rozmanitých městech. Monitor kulturních a kreativních měst ukazuje úspěchy evropských měst, která našla vlastní způsoby, jak využít potenciál kultury a kreativity k nastartování rozvoje, inovací a tvorby pracovních míst a zlepšení kvality života obyvatel. Dává tvůrcům politik k dispozici průkazná fakta, která jim pomohou určit oblasti, v nichž se jim daří, a také oblasti, v nichž je třeba dosáhnout zlepšení.“
Monitor kulturních a kreativních měst vznikl na základě výzkumu zahrnujícího 168 měst ve 30 evropských zemích. Je k dispozici jako interaktivní on-line nástroj, který uživatelům umožňuje prohlížet vybraná města a poskytuje jim širokou škálu kvantitativních a kvalitativních údajů o tom, jak si daná města vedou.
Monitor mimo jiné ukazuje, že „ideální“ kulturní a kreativní evropské město by bylo konglomerátem měst, která dosáhla nejlepších výsledků v rámci jednotlivých ukazatelů. Takové město by mělo kulturní prostory a zařízení jako irský Cork, účast na kultuře, atraktivitu a pracovní místa založená na kreativitě a znalostech jako Paříž (Francie), intelektuální vlastnictví a inovace jako nizozemský Eindhoven, nová pracovní místa v kreativních odvětvích jako švédské město Umeå, lidský kapitál a vzdělávání jako Lovaň v Belgii, otevřenost, toleranci a důvěru jako skotský Glasgow, místní a mezinárodní propojenost jako Utrecht (Nizozemsko) a kvalitu správy jako dánská Kodaň. Pět z uvedených osmi měst má méně než 500 000 obyvatel (Cork, Eindhoven, Umeå, Lovaň a Utrecht).
Mezi klíčová zjištění výzkumu patří:
- Nejlepší kulturní a kreativní města: Paříž, Kodaň, Edinburgh a Eindhoven si ve srovnání s městy s podobnou populací vedou lépe než jejich protějšky.
- Kultura, kreativita a prosperita: kultura a kreativita přispívají k většímu hospodářskému růstu a pro nízkopříjmová města mají klíčový význam.
- Velikost není všechno: velikost města nepředurčuje jeho kulturní a kreativní potenciál. Malá a středně velká města dosahují ve srovnání s většími městy poměrně dobrých výsledků.
- Hlavní města jsou v čele, ale ne vždy ve vedení: přestože hlavní města často obsazují nejvyšší příčku, v Rakousku, Belgii, Itálii, Německu, Polsku, Španělsku, Nizozemsku a ve Spojeném království dosahují nejlepších výsledků jejich konkurenti.
Souvislosti
Od přijetí prvního Evropského programu pro kulturu v globalizovaném světě v roce 2007 hraje kultura při přípravě evropských politik stále významnější úlohu. Problémem nicméně zůstává mapování kulturních a tvůrčích statků a systematické a srovnatelné měření jejich hodnoty a dopadu v celé Evropě. K dispozici nejsou ani žádné sdílené definice nebo metrika, především na úrovni měst.
Proto společné výzkumné středisko (JCR) Evropské komise vyvinulo monitor kulturních a kreativních měst, který by měl tyto nedostatky odstranit. Nástroj se soustřeďuje na tři hlavní okruhy (kulturní dynamiku, tvůrčí ekonomiku a příznivost prostředí) nahlížené prizmatem 9 různých dimenzí a měřené prostřednictvím 29 ukazatelů, jako jsou například počet muzeí a koncertních síní, počet pracovních míst v kulturních a tvůrčích odvětvích, uplatňování IKT patentů nebo například vzájemná důvěra mezi občany daného města. Monitor shromažďuje údaje z řady veřejných zdrojů (např. Eurostat a Eurobarometr) a experimentální údaje (např. ze služby TripAdvisor).
Monitor by měl být aktualizován každé dva roky, aby byl ve všech zemích, městech a v každém období koncepčně a statisticky správný a aby zachycoval rozvoj měst.