Nový srovnávací přehled Digitální agendy EU: více nákupů on-line i chybějící rychlé připojení na venkově
Vytištěno 15.12.2022 15:36 ze stránek www.euinfo.cz:
http://www.euinfo.cz/index.php?nav01=8489&nav02=8498&mes=6&rok=2014&nav03=10000577
Nové údaje ukazují, že Komise je na dobré cestě k dosažení 95 ze svých 101 digitálních cílů do roku 2015. Občané a podniky v EU více používají internet, více nakupují on-line a více věří informačním a komunikačním technologiím, které také lépe ovládají. Často jim však schází vysokorychlostní připojení, zejména ve venkovských oblastech, a nadále je velkým problémem hrozící nedostatek digitálních dovedností.
Jak uvedla místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová (@NeelieKroesEU): „Většina Evropanů dnes žije digitálním životem a chtějí ještě více. Vyřešili jsme problém s přístupem k internetu. Stále však hrozí nedostatek digitálních dovedností. Všichni musíme udělat více pro to, aby v Evropě nevznikla třída digitálně negramotných.“
Dobré zprávy:
Roste míra pravidelného využívání internetu: počet lidí, kteří používají internet alespoň jednou týdně, se od roku 2010 zvýšil z 60 % na 72 %. Největší pokrok zaznamenaly: Řecko, Rumunsko, Irsko, Česká republika a Chorvatsko.
Nejlépe si stojí Dánsko, Švédsko, Nizozemsko a Lucembursko (internet používá více než 90 % obyvatel). V USA používá internet 87 % dospělých.
Rychlé širokopásmové technologie: dostupnost mobilního širokopásmového připojení 4G se z 26 % v loňském roce prudce zvýšila na 59 %. Pevné připojení k internetu o rychlosti alespoň 30 Mb/s má k dispozici 62 % obyvatel EU, oproti 54 % v loňském roce a 29 % v roce 2010. V Belgii, Dánsku, Litvě, Lucembursku, na Maltě, v Nizozemsku a ve Spojeném království je rychlé připojení již dnes dostupné více než 90 % domácností.
Zbývající úkoly:
Širokopásmové připojení | 2014 | Cíl |
Základní širokopásmové připojení pro všechny | 100 % | 100 % (2013) |
Jednotný digitální trh | ||
Obyvatelé nakupující on-line | 47 % | 50 % (2015) |
Přeshraniční elektronický obchod | 12 % | 20 % (2015) |
Malé a střední podniky, které prodávají on-line | 14 % | 33 % (2015) |
Digitální začlenění | ||
Pravidelné používání internetu | 72 % | 75 % (2015) |
Pravidelné používání internetu znevýhodněnými lidmi | 57 % | 60 % (2015) |
Obyvatelé, kteří nikdy nepoužili internet | 20 % | 15 % (2015) |
Veřejné služby | ||
Občané, kteří se na veřejné orgány obracejí on-line | 42 % | 50 % (2015) |
Občané, kteří veřejným orgánům podávají vyplněné formuláře elektronicky | 21 % |
25 % (2015) |
Komise dnes rovněž zveřejnila 11. srovnávací hodnocení elektronické veřejné správy. Zpráva ukazuje, že občané jsou i nadále podstatně spokojenější se soukromými službami on-line (jako je elektronické bankovnictví) než s veřejnými službami on-line (například informacemi o pracovních místech). K dispozici je větší nabídka on-line služeb elektronické veřejné správy, ty však nejsou vždy snadno použitelné, rychlé nebo transparentní. Tyto překážky lidem brání v tom, aby „eGovernment“ používali více.
Souvislosti
Cílem Evropské komise je vytvořit regulační a podnikatelské prostředí, které podpoří hospodářskou soutěž a investice na trzích s digitálními technologiemi v Evropě.
Komise v roce 2013 navrhla konkrétní opatření na vytvoření jednotného telekomunikačního trhu, která by měla řešit řadu problémů potvrzených dnešními údaji.
Srovnávací přehled pokroku v oblasti Digitální agendy v roce 2014 hodnotí, jak EU a členské státy pokročily v plnění tohoto cíle. Měření se provádí na základě 13 klíčových ukazatelů. Zpráva vychází z údajů za rok 2013.
Komise v rámci Digitální agendy pro Evropu dosud dokončila 72 ze 101 opatření. Dokončení dalších 23 opatření se plánuje ve stanoveném termínu. Zbývajících 6 opatření se zpozdilo, nebo zpoždění hrozí.