Při nakupování her, knih, videa či hudby na internetu se mějte na pozoru před nepoctivými obchodníky, varuje EU


Vytištěno 22.10.2020 23:26 ze stránek www.euinfo.cz:
http://www.euinfo.cz/index.php?nav01=8489&nav02=8497&mes=12&rok=2012&nav03=21104

ilustrační foto

 

Právě v čase předvánoční nákupní horečky a blížících se svátků dnes Evropská komise zveřejnila výsledky celoevropského průzkumu internetových stránek, na nichž lze zakoupit a do počítače nebo mobilu stáhnout hry, knihy, video a hudbu. Z kontroly vyplývá, že zřejmě více než tři čtvrtiny těchto internetových obchodů nedodržuje předpisy na ochranu spotřebitele. To je o to znepokojivější, jsou-li cílovou skupinou důvěřiví spotřebitelé - děti.

 

Aby se uživatel dozvěděl, kolik by ho případný nákup stál, musí se nejprve proklikat celou řadou spletitých smluvních podmínek, a jsou to právě děti, kdo se často nechá zlákat na nákup produktů nabízených ke hrám, které jsou přitom prezentovány jako bezplatné. Nastane-li potom nějaký problém, je často obtížné zkontaktovat poprodejní servis, neboť u více než třetiny těchto stránek chybí kontaktní údaje. Příslušné orgány odpovědné za prosazování právních předpisů v jednotlivých členských státech nyní dotyčné společnosti upozorní, aby zveřejnily, jak je lze kontaktovat, nebo aby své stránky patřičně upravily.

„Děti si stále lépe rozumějí s moderními technologiemi - už ve velmi nízkém věku si umějí stahovat hry. Jakmile se však stanou obětí závislosti na určitém typu hry, je těžké je zastavit. Proto vyzývám rodiče - mějte se na pozoru," říkákomisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku Tonio Borg„polovina těchto stahovatelných her je sice nabízena zdarma, ale brzo možná budete muset platit horentní sumy za virtuální produkty, které je třeba k dalšímu pokračování hry dokoupit. Obecně lze říci, že dnes zveřejněné výsledky kontrolní akce EU ukázaly, že většina kontrolovaných webových stránek neumožňuje bezproblémový přístup k hlavním smluvním podmínkám.V nejbližších měsících budou orgány v členských státech pracovat na tom, aby tyto internetové stránky fungovaly tak, jak mají."

Výsledky

Vnitrostátní orgány z 26 členských států[1] a Norska a Islandu zkontrolovaly celkem 333 internetových stránek, z nichž 159 prodává hry online. Celých 76 % (254) stránek doporučily k dalšímu prošetření, neboť měly pochybnosti, zda tyto stránky dodržují právní předpisy EU na ochranu spotřebitele, zejména pravidla pro reklamu a základní informace o nákladech a charakteru digitálního obsahu, které spotřebitelům umožňují činit informovaná rozhodnutí[2]. Podle všeho až 71 % (39 z 55) stránek, které prodávají hry pro děti ve věku do 14 let, nedodržuje právní předpisy EU.

Mezi hlavní problémy patří:

Kromě uskutečněné kontrolní akce si Komise nechala vypracovat doplňkovou studii[3], která odhalila tyto skutečnosti:

Souvislosti

„Kontrolní akce" („sweep") je průzkum internetových stránek v rámci celé EU, jehož cílem je odhalit případy nedodržování právních předpisů na ochranu spotřebitele a následně jejich dodržování prosadit. Kontrolní akce koordinuje Komise a provádí je vnitrostátní donucovací orgány v jednotlivých členských státech současně. Kontrolní akce zaměřená na digitální obsah proběhla v červnu 2012. Od roku 2007 se jedná již o šestou kontrolní akci[4].

Digitální obsah nakupuje stále více Evropanů: za posledních 12 měsíců využilo hudební online služby průměrně 79 % evropských spotřebitelů a herní online služby v průměru 60 % z nich. Zdroje spojené s hudebním průmyslem[5] uvádějí, že v roce 2010 byla v EU z internetu stažena hudba za 677 milionů EUR; v roce 2011 utratili spotřebitelé ve Spojeném království, Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Nizozemsku a Belgii za online hry podle odhadů 16,5 miliard EUR. Hry, které se zaměřují na děti a které jsou prezentovány jako „zdarma", zabírají na trhu EU s hrami stále větší podíl (za posledních 12 měsíců představují polovinu všech stažených her).

Co se bude dít dál?

Vnitrostátní orgány již začaly jednotlivé společnosti kontaktovat s výzvou, aby podaly vysvětlení či upravily informace uváděné na svých stránkách. Pokud tak tyto společnosti neučiní, může být proti nim zahájeno soudní řízení, které může vést k postihům v podobě pokut nebo uzavření webové stránky. Vnitrostátní orgány odpovědné za prosazování právních předpisů podají Komisi zprávu do podzimu 2013. Komise bude o výsledcích informovat.

Další informace:

Internetové stránky o kontrolních akcích: http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweeps_en.htm

MEMO/12/945

Sledujte nás na Twitteru: https://twitter.com/EU_Consumer

 


 

[1] Irsko se pro nedostatek zdrojů nemohlo zúčastnit.

[2] Směrnice o prodeji na dálku, směrnice o nekalých obchodních praktikách, směrnice o elektronickém obchodu a směrnice o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách.

[3] K dispozici na stránce http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweeps_en.htm

[4] Předešlé akce byly zaměřeny na letecké společnosti, mobilní telefony, elektronické zboží, prodej vstupenek přes internet a spotřebitelské úvěry.

[5] Viz studie, na niž je odkazováno v poznámce pod čarou 3.


Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT
® MMB 18.12.2012. Poslední aktualizace: 18.12.2012 08:59