Východního partnerství v dopravním sektoru
Upevňování Východního partnerství v dopravním sektoru: hlavní výsledky a další kroky
Ministři dopravy států EU a Východního partnerství* se dnes setkávají v Lucemburku, aby zhodnotili dosažený pokrok a podpořili další kroky ke zlepšení dopravního spojení mezi příslušnými zeměmi. Před dvěma lety představila Evropská komise za tímto účelem akční plán. Ministři dopravy tento přístup podpořili na svém prvním setkání v polském Krakově v roce 2011.
„Doprava nekončí na hranicích. Sbližuje v Evropě obyvatele i ekonomiky. Východní partnerství se snaží sdílet úspěchy EU i s našimi nejbližšími sousedy, aby i oni mohli využívat rychlejší, levnější a bezpečnější dopravní spojení“, řekl místopředseda Evropské komise Siim Kallas.
Spolupráce v oblasti dopravy se zeměmi Východního partnerství je základním předpokladem prohloubení obchodních vztahů a sblížení východní a západní části evropského kontinentu. Plynulejší dopravní spojení vytvářejí příležitosti pro firmy i obyvatele. Je to konkrétní příklad výhod, které může EU přinést zemím Východního partnerství. Záměrem EU je pomoci partnerským zemím přiblížit se pravidlům EU platným u všech druhů dopravy a zlepšit dopravní infrastrukturu i dopravní spojení mezi EU a jejími nejbližšími sousedy.
Na setkání v Lucemburku plánují ministři ve společném prohlášení podpořit hlavní výsledky a udat směr budoucí spolupráce. První výsledky užší spolupráce v oblasti dopravy se zeměmi Východního partnerství lze shrnout takto:
Harmonizace s právními předpisy EU a postupná integrace trhu: partnerské země zahájily reformy s cílem sladit své dopravní systémy s normami EU. Dohody o přidružení, které EU vyjednala s několika partnerskými zeměmi, předpokládají větší míru sbližování právních předpisů v oblasti dopravy. Pokud jde o integraci trhu, nejvýznamnějším úspěchem je podpis a provedení komplexních dohod v oblasti letectví, které EU vyjednala s Gruzií a Moldavskem.
Regionální dopravní síť v rámci Východního partnerství: partnerské země se dohodly na přednostních spojeních v silniční, železniční, letecké a námořní dopravě v regionu Východního partnerství. Nejdůležitější je, že tato síť je napojena na transevropskou dopravní síť (TEN-T) a bude sloužit jako vodítko pro budoucí investice.
Prioritní projekty v oblasti infrastruktury regionální dopravní sítě: mezi projekty, které partnerské země stanovily jako prioritní pro zlepšení dopravního spojení s EU a v rámci regionu, je například rekonstrukce silničního tahu Krakovec–Lvov–Brody–Rovne na Ukrajině a modernizace železniční trati mezi Gruzií a Ázerbájdžánem. Tyto projekty by mohly využít financování prostřednictvím stávajících fondů EU a půjček od mezinárodních finančních institucí. Další krok bude představovat summit Východního partnerství ve Vilniusu (28.–29. listopadu 2013), na němž by se podle očekávání měly schválit některé konkrétní a dosažitelné cíle vyplývající ze spolupráce v oblasti dopravy. Dopravní panel pro Východní partnerství bude v návaznosti na summit dohlížet na průběh technické spolupráce, jejímž cílem je další sbližování předpisů a provádění konkrétních projektů.
Další informace: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-1240_cs.htm http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kallas/headlines/news/2011/10/eastern-partnership_cs.htm Aktuality místopředsedy Kallase na Twitteru
|