Přeskoč navigaci
Česká verze stránek
Vyhledat

Tisk

Nová pravidla pro nakupování na internetu v EU

Veškeré nákupy, které jste uskutečnili online po 13. červnu 2014, se řídí novými pravidly, jež poskytují spotřebitelům daleko větší ochranu. Máte tak například právo získat zásadní informace ještě před uzavřením smlouvy. Jsou zakázány neodůvodněné poplatky za platbu kreditní kartou (nebo jinými prostředky). Objednávka musí být doručena v dohodnuté lhůtě a platíte pouze za to zboží, které jste si výslovně objednali. Nevyhovující zboží může být vráceno, a to do 14 dnů bez udání důvodů. Podmínky pro vrácení zboží bez udání důvodů naleznete zde

 

Co byste měli o výrobku či službě vědět, než si je zakoupíte

Obchodník vám musí vždy poskytnout jasné, správné a srozumitelné základní informace o výrobku nebo službě, jejichž pořízení zvažujete. Nezáleží přitom na tom, ve které zemi EU výrobek nebo službu kupujete, ani na tom, zda k tomu dojde v kamenném obchodě nebo na internetu.

 

Online prodejce nebo poskytovatel služeb vám musí před tím, než s ním uzavřete smlouvu, poskytnout tyto informace:

 

  • hlavní vlastnosti výrobku nebo služby
  • jméno a adresa obchodníka
  • e-mailová adresa anebo telefonní číslo
  • celková cena včetně všech dodatečných nákladů, jako jsou náklady na doručení, příp. pokud není možné tuto cenu stanovit předem, alespoň informace, jakým způsobem bude vypočítána
  • způsob platby a doručení, zejména pokud je doručení do některých zemí omezené
  • právo odstoupit od smlouvy
  • dostupné poprodejní služby
  • doba platnosti smlouvy
  • způsob řešení sporů
  • obchodní identifikační číslo (IČO apod.)
  • profesní titul a daňové identifikační číslo (pro plátce DPH)
  • profesní sdružení, jehož je případně prodejce či poskytovatel členem.

 

Vaše spotřebitelská práva podle předpisů EU se obvykle také vztahují na nákupy v internetových obchodech mimo EU, které se specializují na spotřebitele v EU. Měli byste si přesto uvědomit, že vymáhání vašich práv u obchodníků se sídlem mimo EU může být obtížnější.

Proto je dobré si předem zjistit, v které zemi je prodejce zaregistrován. Internetová adresa s koncovkou „.eu“, „.ie“, „.co.uk“ apod. není zárukou toho, že prodejce je z EU, tj. že zde má sídlo a je tu registrován.

 

Digitální obsah

Při online nákupu digitálního obsahu, např. při stahování nebo streamingu hudebních a audiovizuálních nahrávek, platí zvláštní požadavky ohledně informací. Před uskutečněním nákupu musíte obdržet informace o tom, s jakým hardwarem a softwarem bude digitální obsah možné přehrávat (interoperabilita) a jak přesně funguje.Také vám musí být sděleno, zda na použití obsahu platí nějaká zeměpisná omezení (tj. zda nebude fungovat jen v určitých regionech světa) a zda je povoleno pořídit si kopii pro osobní účely.

 

 

Potvrzení o nákupu

Po provedení online nákupu musíte okamžitě obdržet potvrzení vaší transakce. Toto potvrzení může přijít e-mailem nebo se objevit jako zpráva na vašem osobním účtu na internetových stránkách obchodníka. V každém případě se ale musí jednat o potvrzení, které si můžete uložit a které nemůže obchodník jednostranně změnit.

 

Náklady na doručení

U online nákupu musíte také obdržet jasné informace o celkové ceně včetně nákladů na doručení, příp. dalších souvisejících nákladů. Také musíte sami aktivně potvrdit, například stisknutím tlačítka, že s cenou souhlasíte a že se potvrzením objednávky zavazujete za zboží zaplatit.

Stejně jako u nákupu v běžném obchodě musí být i online objednávky doručeny do 30 dní, pokud se s obchodníkem nedohodnete na jiné lhůtě dodání.

 

Další informace o svých právech spotřebitele naleznete zde

 

Zdroj: europa.eu

 

Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na eu.info@brno.cz
Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT ® 25.8.2014. Poslední aktualizace: 25.8.2014 14:42
Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT| Kobližná 4 | 601 50 Brno