Přeskoč navigaci
Česká verze stránek
Vyhledat

Tisk

Polovina Evropanů neví, že v případě nouze mohou ve všech zemích EU volat linku 112

Ilustrační foto

 

Polovina Evropanů neví, že v případě nouze mohou ve všech zemích EU volat linku 112

 

Většina Evropanů si stále není jistá, jaké číslo mají vytočit, pokud se při pobytu v zahraničí ocitnou v tísni. Podle průzkumu Eurobarometr, který proběhl koncem ledna 2014, celých 49 % obyvatel netuší, že mohou kontaktovat tísňové služby na čísle 112. Navzdory dlouholetému úsilí zůstává tento podíl stále zhruba na 50 %, a to i u osob, které často cestují.

 

Malá znalost tísňové linky nejvíce ohrožuje obyvatele Řecka (10 %) a Spojeného království (18 %). Nejlépe informováni jsou v Lucembursku (80 %), Rumunsku (71 %), Polsku a Bulharsku (70 %).

Místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová zaslala tento týden dopis vládám všech členských států. Vyzývá je, aby u linky 112 zlepšily funkce pro lokalizaci volajícího a možnost využití zdravotně postiženými a aby zorganizovaly propagační kampaně zaměřené na občany, kteří cestují do zahraničí.

 

„Jsem znepokojena skutečností, že našim občanům chybí znalost takto významné základní služby, ale také tím, že se je vlády členských států nesnaží více informovat,“ uvedla Neelie Kroesová. „EU se postarala o dostupnost této služby a nyní je třeba, aby přiložili ruku k dílu také ostatní.“

 

Znalost čísla „112“ podle četnosti cest do zahraničí

Několikrát měsíčně

61 %

Jednou měsíčně

51 %

Několikrát ročně

50 %

Jednou ročně

46 %

Jednou během posledních 2 let

41 %

Jednou během posledních 3 až 5 let

39 %

Méně často

40 %

Nikdy

33 %

 

Na linku 112 lze bezplatně volat z pevné sítě i mobilního telefonu kdekoliv v EU. Toto číslo spojí volajícího s příslušnou tísňovou službou (místní policií, hasičským záchranným sborem nebo zdravotnickou záchrannou službou), a to v několika evropských jazycích. Je v provozu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Až 96 % občanů (Švédsko) ví, že mohou číslo 112 využít ve své domovské zemi.

 

Souvislosti

Dne 11. února si připomínáme Evropský den linky 112, jehož cílem je upozornit veřejnost na otázky ochrany a bezpečnosti v Evropě.

 

V uplynulých letech Evropská komise spolupracovala s poskytovateli cestovních služeb, aby se informace o službě 112 dostaly k osobám cestujícím po Evropě.

 

Vytvořila rovněž propagační materiály (například loga, plakáty, reklamy, kvízy pro děti atd.), s jejichž pomocí mohou orgány veřejné správy nebo jakékoli jiné organizace šířit znalost linky 112.

Číslo 112 nyní funguje ve všech členských státech EU a používá se souběžně s národními čísly tísňového volání (jako např. 999 nebo 110). Dánsko, Finsko, Malta, Nizozemsko, Portugalsko, Rumunsko a Švédsko se rozhodly zavést číslo 112 jako jedinou nebo hlavní linku pro vnitrostátní tísňové volání. Číslo 112 se používá také v některých zemích mimo EU, například ve Švýcarsku, Černé Hoře a Turecku.

Poznatky ze zprávy o používání linky 112 v jednotlivých členských státech:

Anglicky se na lince 112 kromě Spojeného království, Irska a Malty domluvíte i v dalších 25 evropských zemích.

 

Francouzsky vyřídí hovor vedle Belgie, Francie a Lucemburska ještě ve 14 dalších zemích: v Bulharsku, České republice, Finsku, Irsku, Itálii, Litvě, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rumunsku, Řecku, na Slovensku a ve Španělsku.

 

Německy můžete volat (kromě Belgie, Německa, Lucemburska a Rakouska) ve 12 zemích: v Bulharsku, České republice, Finsku, Itálii, Litvě, Maďarsku, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Španělsku.

 

Ve Spojeném království mohou střediska tísňového volání využít tlumočnických služeb do 170 jazyků a ve Francii si podobná služba poradí se 40 jazyky.

Užitečné odkazy

Internetové stránky o lince 112

https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/about-112Hashtagy: #112, #emergency

Digitální agenda

Neelie Kroesová

Neelie Kroesová na Twitteru

Kontakty:

E-mail: comm-kroes@ec.europa.eu Telefon: +32 22957361 Twitter: @RyanHeathEU

Příloha: Určeno vnitrostátním orgánům odpovědným za linku 112

 

Vážená paní, vážený pane,

 

jak víte, dnešní datum, 11. února, je významným dnem pro evropské číslo tísňového volání 112. Jedná se o číslo, na které mohou bezplatně volat všichni evropští občané, jestliže se chtějí spojit s tísňovými službami, ať už jde o službu první pomoci, hasičský sbor nebo policii. Příliš mnoho Evropanů však linku 112 stále nezná a dosud nelze říci, že jednotné evropské číslo tísňového volání je dostupné pro všechny, dokonale funkční a používané všemi, kdo potřebují naléhavou pomoc.

Ráda bych Vám připomněla body, na nichž se dohodli evropští zákonodárci, včetně Vaší země v rámci Rady, aby podpořili mobilitu a bezpečnost na celém území EU:

 

Informace o místě volajícího: členské státy by měly stanovit kritéria pro přesnost informací o místě volajícího, což při řešení naléhavých situací může zachránit život a ušetřit čas i zdroje.

Přístup pro všechny: koncoví uživatelé se zdravotním postižením by měli mít k lince 112 rovnocenný přístup pomocí alternativ k hlasovému volání.

 

Povědomí o lince 112: linka 112 Vám nemůže pomoci, pokud o ní nevíte! Podle právních předpisů EU mají členské státy zajistit, aby občané byli o existenci a používání jednotného čísla tísňového volání 112 odpovídajícím způsobem informováni, zejména prostřednictvím iniciativ zaměřených konkrétně na osoby cestující do zahraničí. Navzdory této povinnosti však nejnovější průzkum ukazuje, že pouze 41 % Evropanů si je vědomo skutečnosti, že číslo 112 je „celoevropské“.

 

S ohledem na poslední bod podporovaly naše útvary vnitrostátní orgány při tvorbě propagačních videí o lince 112, která by mohla sloužit jako základ pro reklamní kampaně v každém členském státě:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SzVBBwHZtdA

https://www.youtube.com/watch?v=CkuzDLJI1Dk&feature=player_embedded

https://www.youtube.com/watch?v=tXDn7A7KLcE&feature=player_embedded

Ráda bych Vás rovněž upozornila na poslední zprávu Komunikačního výboru o uplatňování linky 1121, ze které vyplývá, že účinného zavedení linky 112 v členských státech EU ještě zdaleka nebylo dosaženo.

Dovoluji si Vás požádat, abyste příslušným útvarům do 30. března 2014 poskytli informace o tom, jak hodláte linku 112 podporovat a dosáhnout jejího účinného uplatnění2.

Přeji Vám bezpečný den linky 112!

S úctou

Neelie Kroesová

2 :

Odpověď prosím zašlete na tuto e-mailovou adresu: cnect-cocom@ec.europa.eu. Propagační videa přeložená vnitrostátními orgány do národních jazyků budou k dispozici na adrese http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/112-promotional-material.

Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na eu.info@brno.cz
Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT ® 17.2.2014. Poslední aktualizace: 17.2.2014 13:50
Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT| Kobližná 4 | 601 50 Brno