EU se dohodla na podobě evropské dopravy do roku 2020
Členské státy se spolu s Evropskou komisí a Evropským parlamentem dohodli na podobě transevropských dopravních sítí až do roku 2020. Seznam prioritních staveb, které budou podpořeny z evropských fondů, obsahuje i projekty důležité pro Českou republiku. Zahrnuje totiž třeba dálnici D11, rychlostní silnici R35 nebo dopravní uzel Brno.
Evropa již ví, které dopravní stavby podpoří v příštím programovacím období (2014-2020) z evropského rozpočtu. Na seznamu prioritních dopravních projektů, jejichž náklady budou z 20-40 % uhrazeny z prostředků z evropských fondů, se nachází i několik staveb důležitých pro dopravní infrastrukturu v České republice.
Před víkendem se na tom dohodly členské státy EU, Evropská komise a Evropský parlament. Aby dohoda vstoupila v platnost, musí ji ale ještě formálně odhlasovat Rada i plénum europoslanců. Nejdříve se tak stane v září letošního roku.
Česko bylo úspěšné
Podle českého europoslance a místopředsedy Evropského parlamentu Oldřicha Vlasáka (ECR) mají vybrané dopravní projekty sloužit především k dostavbě přeshraničních spojení, které na evropském kontinentě stále chybí.
Většina staveb má být dokončena do konce roku 2020, některé stěžejní ale až v horizontu 2030 až 2050.
„Pro Českou republiku nedopadla jednání, ve kterých mezi sebou soupeřily stovky projektů, ale i jednotlivé členské státy, vůbec špatně," řekl novinářům Vlasák.
Seznam vybraných projektů totiž obsahuje například stavby, jako je dálnice D11, nebo rychlostní silnice R11.
„Za největší vítězství proběhlých jednání považuji, že 69 kilometrů od Hradce Králové k polské hranici bylo zařazeno do tzv. hlavní evropské sítě. Z tohoto důvodu budeme pří výstavbě moci čerpat prostředky z evropských fondů, přičemž realizace se předpokládá do roku 2030," uvedl Vlasák. Zmiňovaná dálnice má vést přes Jaroměř, odkud bude jako rychlostní silnice R11 pokračovat dále na Trutnov, aby se na polské hranici napojila na plánovanou dálnici A3.
Česku se podle Vlasáka podařilo uspět i se zařazením železnic. „Na rozdíl od dříve jmenované rychlostní silnice, u které jde Evropská komise v předpokládané době realizace až nad rámec roku 2030, byly naše návrhy na modernizaci spojení Praha-Mnichov či přidání Brna mezi důležité dopravní uzly a s tím spojenou modernizaci brněnského nádraží přijaty rovnou v rámci hlavní transevropské sítě," sdělil také médiím europoslanec. U těchto staveb lze proto počítat s kratším horizontem dokončení.