Komise představila další kroky pro stabilitu, růst a zaměstnanost, vydala i doporučení pro ČR
Evropská komise přijala soubor doporučení pro rozpočtová opatření a hospodářské reformy na podporu finanční stability, posílení růstu a vytváření pracovních míst v celé EU. Doporučení jsou adresována jednotlivým zemím a zohledňují konkrétní situaci každého členského státu.
Pokud jde o ČR, Komise mimo jiné doporučuje přijmout kroky k včasné nápravě nadměrného rozpočtového schodku, například vyhnout se plošným škrtům, zajistit výdaje podporující růst, více se snažit o zefektivnění veřejných výdajů, využít prostor ke zvýšení daní, které nejméně škodí růstu a posunout se od vysokého zdanění práce ke zdanění bydlení a ekologickým daním, zlepšit výběr daní. ČR by měla přistoupit k dalším změnám v systému veřejných penzí, aby zajistila jeho dlouhodobou udržitelnost. Dále by například měla přijmout a uplatnit zákon o státní službě a zabývat se otázkou anonymních akcií.
Komise rovněž vydala doporučení pro eurozónu jako celek, a představila svou vizi politických kroků na úrovni EU potřebných k doplnění vnitrostátních opatření, jejichž cílem je realizovat iniciativu růstu EU. Komise rovněž předložila závěry dvanácti hloubkových přezkumů v rámci postupu při makroekonomické nerovnováze a vydala doporučení Radě týkající se postupu při nadměrném schodku.
„Komise dnes přijala důležitá rozhodnutí, která stanoví další postup, jež je třeba uskutečnit v zájmu konkurenceschopnosti EU, stimulace růstu a zaměstnanosti a zásadního posílení hospodářské a měnové unie jak na vnitrostátní úrovni, tak a na úrovni EU. Odrážejí zásadní úlohu Komise v jádru správy ekonomických záležitostí v Evropě," uvedl předseda Komise José Manuel Barroso. „Tato doporučení jsou uzpůsobena pro každý členský stát, ale tvoří součást koherentního přístupu k vyvážení evropského hospodářství. Již jsme dosáhli značného pokroku: veřejné finance se zlepšují a nerovnováha se začíná srovnávat. Směr je jasný. V zájmu dalšího a ještě rychlejšího pokroku nyní musíme zdvojnásobit úsilí jak na vnitrostátní, tak na evropské úrovni."
Z tohoto druhého souboru ročních doporučení pro jednotlivé země lze vyvodit řadu důležitých signálů. Pokud jde o veřejné finance, členské státy obecně přijímají nezbytná opatření k obnovení udržitelnosti, ale v několika případech by konsolidace měla být příznivější pro růst. Nezaměstnanost, a zejména nezaměstnanost mladých lidí, je vážný problém - a přestože rychlé řešení neexistuje, měla by být okamžitě podniknuty kroky, které by zvýšily produktivitu, lépe sladily dovednosti a odbornou přípravu a reagovaly na potřeby trhu práce. V mnoha členských státech probíhají významné strukturální reformy, které se mimo jiné dotýkají i jejich trhů práce. Tyto reformy přispívají k posílení konkurenceschopnosti a k nápravě makroekonomické nerovnováhy v Evropě. V celé EU je však zapotřebí mnohem většího úsilí o naplnění růstového potenciálu, vytvoření příležitostí k rozvoji podnikání a o využití potenciálu odvětví služeb, energetiky a digitálního hospodářství k tvorbě pracovních míst.
Komise představila také hlavní kroky k plné hospodářské a měnové unii, včetně bankovní Unie, finančního dozoru a systému pojištění vkladů v eurozóně. Tento proces bude muset zohlednit právní otázky, jako je Smlouva a ústavní změny, a zároveň dát větší demokratickou legitimitu a odpovědnost dalším integračním krokům.
Obsah dnešního balíčku opatření Balíček sestává ze tří různých, ale vzájemně propojených součástí. Za prvé, existuje 27 souborů doporučení pro jednotlivé země a jeden pro eurozónu jako celek. Tato doporučení se věnují rozpočtové a hospodářské politice. Analýza, na níž jsou uvedená doporučení založena, je rozvedena ve 28 pracovních dokumentech útvarů Komise. Zastřešující politická témata jsou shrnuta ve sdělení o opatřeních pro stabilitu, růst a zaměstnanost.
Za druhé, Komise zveřejňuje výsledky hloubkových přezkumů zahájených počátkem tohoto roku v případě 12 členských států, u nichž se mělo za to, že jim hrozí makroekonomická nerovnováha. Závěrem Komise je, že všech dvanáct států trpí nerovnováhou, ale u žádného z nich tato nerovnováha není v současné době nadměrná. Pokyny pro preventivní opatření jsou zahrnuty v doporučeních pro jednotlivé země. Za třetí, Komise doporučuje Radě, aby zrušila postup při nadměrném schodku v případě Bulharska a Německa. Také navrhuje rozhodnutí Rady se závěrem, že Maďarsko podniklo účinné kroky k nápravě nadměrného schodku a že pozastavení jeho závazků Fondu soudržnosti na rok 2013 lze zrušit.
1. Doporučení pro jednotlivé země na rok 2012 (viz MEMO/12/386) Doporučení pro jednotlivé země, jež dnes Komise předložila, poskytují operativní pokyny pro členské státy při přípravě jejich rozpočtových politik a hospodářských reforem, které by měly být v zájmu posílení konkurenceschopnosti a usnadnění tvorby pracovních míst v průběhu nadcházejících 12 měsíců realizovány. Přijetí doporučení znamená závěrečnou fázi evropského semestru koordinace hospodářské politiky, který byl zahájen 23. listopadu 2011 roční analýzou růstu vypracovanou Komisí (IP/11/1381, MEMO/11/821). Měla by být schválena Evropskou radou 28. a 29. června a formálně přijata na zasedání Rady v červenci.
Základem těchto doporučení je důkladné posouzení uplatňování doporučení přijatých v loňském roce, kombinované s podrobnou analýzou národních programů reforem či programů stability a konvergenčních programů[1], které členské státy předložily do 30. dubna 2012. Analýza, na níž jsou doporučení založena, je rozvedena ve 28 pracovních dokumentech (jeden pro každý členský stát a jedem pro eurozónu). Letos poprvé doporučení odrážejí také výsledky dvanácti hloubkových přezkumů provedených v rámci postupu při makroekonomické nerovnováze (viz níže).
Doporučení zahrnují širokou škálu otázek, včetně veřejných financí a strukturálních reforem v oblastech, jako jsou daně, důchody, veřejná správa, služby a otázky trhu práce, zejména nezaměstnanost mladých lidí. Země účastnící se programu (Řecko, Portugalsko, Irsko a Rumunsko) dostávají pouze jedno doporučení: provést opatření dohodnutá v jejich programu.
2. Závěr 12 hloubkových přezkumů (viz MEMO/12/388)
Hloubkové přezkumy jsou součástí postupu při makroekonomické nerovnováze, který byl zaveden s cílem předcházet makroekonomické nerovnováze a napravovat ji. Tento postup je letos uplatněn poprvé. Hloubkové přezkumy se vztahují na 12 členských států, u nichž zpráva mechanismu varování ze 14. února 2012 (IP/12/132, MEMO/12/104) dospěla k závěru, že je na místě další ekonomická analýza s cílem stanovit, zda existuje makroekonomická nerovnováha nebo zda existuje riziko, že vznikne. Mezi tyto členské státy patří Belgie, Bulharsko, Kypr, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko a Spojené království. Každý z 12 hloubkových přezkumů se zabývá původem, povahou a závažností případné makroekonomické nerovnováhy. Posuzují, zda je daná země ovlivněna nerovnováhou či nikoli, a pokud ano, o jaký druh nerovnováhy jde. Přezkumy potvrzují, že daných 12 členských států čelí makroekonomické nerovnováze, kterou je nutno napravit a důkladně sledovat. Došly také k závěru, že obecně úprava hospodářské nerovnováhy postupuje, což se odráží ve snižování schodků běžného účtu, konvergenci jednotkových pracovních nákladech, v omezení úvěrových toků nebo korekcích cen bydlení. Nicméně v některých případech není jasné, do jaké míry je úprava úplná a trvalá a zda je její rychlost dostačující. V mnoha případech kumulovaná vnitřní a vnější nerovnováha představuje i nadále velkou výzvu, např. s ohledem na zadluženost soukromého a veřejného sektoru.
3. Návrhy týkající se postupu při nadměrném schodku (viz MEMO/12/385) Spolu s doporučeními pro jednotlivé země a se závěry hloubkových přezkumů Komise dnes rovněž podává tři návrhy Radě v souvislosti s postupem při nadměrném schodku (EDP).
Za prvé, Komise doporučuje, aby Rada zrušila postup při nadměrném schodku pro Bulharsko a Německo, jak je uvedeno v čl. 126 odst. 12 Smlouvy. V březnu Bulharsko a Německo oznámily, že jejich celkový schodek veřejných financí je nižší než 3 % HDP. Po validaci těchto údajů Eurostatem 23. dubna 2012 a rovněž s přihlédnutím k tomu, že jarní prognóza Komise pro rok 2012 ukazuje, že tyto schodky financí zůstanou trvale pod 3 % HDP, dospěla Komise k závěru, že oprava nadměrných schodků je zajištěna.
Za druhé, Evropská komise poté, co došla k závěru, že Maďarsko přijalo nezbytná opatření k nápravě svého nadměrného schodku v souladu s doporučením Rady z 13. března 2012, přijala návrh na rozhodnutí Rady o zrušení pozastavení závazků z Fondu soudržnosti pro tuto zemi. Konkrétně Komise dospěla ve svém hodnocení k závěru, že cílový schodek rozpočtu na rok 2012 ve výši 2,5 % HDP bude splněn a že v roce 2013 bude schodek rozpočtu podle očekávání výrazně pod referenční hodnotou 3 % HDP, a to navzdory mírnému oslabení makroekonomického prostředí, jak Komise uvedla ve své jarní prognóza pro rok 2012. Komise bude i nadále podrobně sledovat rozpočtový vývoj v Maďarsku v souladu s Paktem o stabilitě a růstu.
Podrobnější informace: Internetová stránka strategie Evropa 2020 (doporučení pro jednotlivé země): http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm
[1] Programy stability předkládají členské státy eurozóny a konvergenční programy předkládají členské státy mimo eurozónu. Tyto programy stanoví plány pro udržitelné veřejné finance. Národní programy reforem představují klíčová politická opatření k posílení růstu a tvorby pracovních míst a k dosažení cíle strategie Evropa 2020. |