Studie vyzývá k většímu důrazu na podnikatelské dovednosti a dovednosti v oblasti IT ve školách
Výuka dovedností v oblasti IT, podnikatelských a občanských dovedností hraje v přípravě mladých lidí pro současný trh práce zásadní roli, přesto, jak vyplývá ze zprávy Evropské komise, školy obecně těmto průřezovým dovednostem stále ještě nevěnují dostatečnou pozornost. Část tohoto problému spočívá v obtížném hodnocení. Například pouze 11 evropských zemí (Belgie (Vlámské společenství), Bulharsko, Estonsko, Irsko, Francie, Lotyšsko, Litva, Malta, Polsko, Slovinsko a Finsko) standardizovalo postupy pro hodnocení občanských dovedností, které jsou zaměřeny na kritické myšlení a aktivní účast ve škole a ve společnosti. Co se týče podnikatelských dovedností a dovedností IT, v žádné z 31 zemí, které se průzkumu účastnily (27 členských států EU, Chorvatsko, Island, Norsko a Turecko) podobné testování vůbec neexistuje. Zpráva rovněž popisuje pokrok ve výuce šesti z osmi klíčových schopností, které jsou v podobě znalostí, dovedností a postojů stanoveny na úrovni EU pro celoživotního učení.
„Jen tak, že vybavíme děti a mladé lidi nezbytnými dovednostmi, včetně průřezových dovedností, zajistíme Evropské unii prostředek k tomu, aby byla I nadále schopna konkurovat a využít možnosti znalostní ekonomiky," uvedla evropská komisařka pro vzdělávání, kulturu, mnohojazyčnost a mládež Androulla Vassiliou. „Tato studie nám ukazuje, kde je prostor pro zlepšení a zejména, co je třeba učinit, abychom naší mládeži vytvořili více příležitostí. „Přehodnocení vzdělávání", politická iniciativa, kterou zítra zahájím, přinese konkrétní návrhy kroků, jež je nutné v tomto směru podniknout." Průřezové dovednosti jsou obvykle vyučovány v rámci jiných předmětů, přičemž národní školní osnovy ve většině zemí zahrnují dovednosti v oblasti IT, podnikání a občanské nauky. Existují však rozdíly. Devět zemí (Německo, Nizozemsko, Itálie, Řecko, Rumunsko, Irsko, Dánsko, Belgie (Vlámské společenství) a Chorvatsko) výslovně vzdělávání v oblasti podnikání na primární úrovni nenabízí, nicméně všude s výjimkou Chorvatska se vyučuje schopnost pracovat s digitálními technologiemi.
Je překvapivé, že ve školách stále ještě není běžné vyučovat schopnost práce s digitálními technologiemi jako součást vědy, matematiky a jazyků. Zpráva ukazuje, že začlenění výuky IT, podnikání nebo občanské výchovy do základních předmětů může vyžadovat, aby školy změnily způsob vyučování, jakož i zavedení dohodnutých výsledků učení a příslušných způsobů hodnocení.
Zpráva poskytuje tvůrcům politik analytické důkazy a zároveň podporuje přístup, který Evropská komise předložila v nové strategii „Přehodnocení vzdělávání", jež má být přijata 20. listopadu. Tato strategie popisuje opatření, která mají členské státy přijmout s cílem zajistit, aby systémy vzdělávání a odborné přípravy poskytovaly dovednosti, jež vyžaduje moderní pracoviště.
Souvislosti V roce 2006 bylo na úrovni EU stanoveno osm klíčových schopností pro celoživotní učení v podobě znalostí, dovedností a postojů. Jsou to: komunikace v mateřském jazyce komunikace v cizích jazycích; matematická schopnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií; schopnost práce s digitálními technologiemi; sociální a občanské schopnosti; smysl pro iniciativu a podnikavost; schopnost učit se; kulturní povědomí a vyjádření.
Tyto schopnosti mají ve znalostní společnosti zásadní roli při řešení potřeb trhu práce, sociální soudržnosti a aktivního občanství. Účelem je zajistit větší flexibilitu a přizpůsobivost, jakož i spokojenost a motivaci. Zpráva popisuje pokrok při výuce těchto schopností a navrhuje opatření, která mají zajistit, aby poskytovatelé vzdělávání a odborné přípravy reagovali na měnící se požadavky ohledně schopností. Schopnost učit se, kulturní povědomí a vyjádření nebyly do této zprávy zahrnuty.
Zpráva shromažďuje informace ze sedmi nejnovějších zpráv sítě Eurydice a zahrnuje povinné a sekundární všeobecné vzdělávání v 31 evropských zemích. Referenčním rokem je rok 2011-2012.
Eurydice Zprávu pro Komisi vypracovala síť Eurydice, kterou tvoří 38 národních oddělení ve 34 zemích (členské státy EU, Chorvatsko, Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Srbsko, Švýcarsko a Turecko). Eurydice je koordinována a řízena Výkonnou agenturou EU pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast.
Další informace Celé znění zprávy v anglickém jazyce naleznete zde, hlavní body (v anglickém jazyce) jsou k dispozici zde .
Evropská komise: Vzdělávání a odborná příprava Internetové stránky komisařky Androully Vassiliou Komisařka Androulla Vassiliou na Twitteru: @VassiliouEU
|