V e-Governmentu je Česká republika až na 25. místěIndex Evropské komise ukázal, že ČR v oblasti digitalizace veřejných služeb za zbytkem EU výrazně pokulhává. V oblasti tzv. e-Governmentu, který usnadňuje komunikaci mezi veřejností a státní správou, Česko totiž skončilo až na 25. místě. Podle odborníků, které EurActiv oslovil, je hlavním problémem neexistující základní koncepce a dlouhodobý nezájem ze strany českých vlád. Stát by proto měl svůj přístup změnit. Obyvatelům to ušetří čas a státu náklady.
Digitální odvětví je v dnešním světě, kdy je vše díky internetu značně ulehčeno, čím dál důležitější. Touto agendou se zabývá i současná Junckerova komise, která na konci února vydala index DESI (digitální ekonomika a společnost) o transformaci jednotlivých zemích Evropské unie v této oblasti. Jak index ukazuje, více než tři čtvrtiny Čechů používají internet pravidelně. V oblasti digitálních veřejných služeb, neboli tzv. e-Governmentu, ale z unijní osmadvacítky ČR skončila až na 25. místě. Digitalizace veřejných služeb je přitom výhodná jak pro občany, tak státní správu. E-Government totiž slouží k usnadnění komunikace a výměně dokumentů v elektronické podobě mezi veřejností a institucemi státu. Občané tak ušetří čas, státu se snižují náklady a celkově se zvyšuje kvalita poskytovaných služeb. České republice se ale v této oblasti dlouhodobě nedaří. V minulosti sice byla realizována řada projektů, která měla vést k elektronizaci veřejné správy, velká část však úspěšná nebyla, nebo se o nich veřejnost vůbec nedozvěděla. Za nejúspěšnější projekt je považována služba „Czech Point“, která funguje jako komunikace mezi občanem a státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa, kde je například možné získat data z informačních systémů, ověřit úřední listiny, nebo převést dokumenty do elektronické podoby. „Czech point“ však vznikl už před 10 lety a od té doby žádný podobně úspěšný plán realizován nebyl. Hlavním problémem České republiky je podle odborníků oslovených EurActivem neshoda na politické úrovni o tom, jak informační a komunikační technologie (ICT) v rámci veřejné správy efektivně využívat. Odborníci upozorňují, že ve veřejné správě působí na šest tisíc separátních informačních systémů, což vede ke zdvojování informací a zvýšeným nákladům. ČR navíc chybí základní koncepce, od které by se konkrétní kroky měly odvíjet
Celý článek zde: EurActiv.cz
|