Poplatky za užívání silnic: Těžké nákladní automobily budou platit za znečištění ovzduší a hluk
Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas přivítal dnešní hlasování Evropského parlamentu, na jehož základě budou členské státy EU moci těžkým nákladním automobilům ukládat poplatky nejen za náklady na infrastrukturu, jak je tomu v současnosti, ale i za znečištění ovzduší a za hluk. Díky revizi aktuální „směrnice o eurovinětě" budou členské státy také schopny lépe řešit problémy spočívající v přetížení dopravou. Budou moci stanovit pro těžká nákladní vozidla poplatky v různé výši (až do 175 %) v různou denní dobu. Důležité je, že návrh obsahuje rovněž možnost vyčlenit specifické finanční prostředky, takže bude možné přidělit nové příjmy z poplatků na investice do zlepšení dopravní infrastruktury (projekty TEN-T).
„Toto hlasování schválilo nové předpisy platné v celé EU, na jejichž základě budou těžká nákladní vozidla hradit plné náklady ze znečištění ovzduší a znečištění hlukem, jehož jsou původcem," uvedl místopředseda Evropské komise odpovědný za dopravu Siim Kallas. „Tyto nové předpisy poskytnou provozovatelům správné cenové signály, které je přimějí více investovat do efektivnější logistiky, méně znečišťujících vozidel a udržitelnější dopravy obecně. Dávají také členským státům nové nástroje pro boj s dopravním přetížením. Budou moci uplatňovat v různé denní doby různou výši poplatků, aby těžká nákladní vozidla nezatěžovala silnice v době dopravních špiček. Jde o velmi významný krok vpřed."
„Směrnice o eurovinětách" z roku 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly stanoví rámec EU pro zpoplatňování silnic v případě těžkých nákladních vozidel. Směrnice členským státům umožňuje (aniž jim ukládá povinnost) stanovit poplatky za užívání (na základě časového úseku - např. denní, týdenní, roční) nebo mýtné (poplatky na základě ujeté vzdálenosti - např. za kilometr) v případě nákladních vozidel nad 3,5 tuny (malých nákladních vozidel) pod podmínkou, že to nebude mít za následek diskriminaci a že budou poplatky stanoveny na úrovni nepřekračující návratnost nákladů, jež jsou striktně nezbytné k údržbě a obnově silniční infrastruktury.
„Směrnice o eurovinětách" z roku 1999 zakazuje krytí jiných nákladů, například takzvaných externích nákladů, jako jsou náklady způsobené znečištěním ovzduší a hlukem, které v současnosti nese celá společnost a daňoví poplatníci. Proto je nutná její revize.
Nové návrhy Nové předpisy, které dnes schválil Parlament, přinesou tyto změny: - Členské státy získají možnost stanovit těžkým nákladním automobilům poplatky pokrývající náklady na znečištění ovzduší a hluk vznikající z dopravních emisí, nikoli pouze poplatky pokrývající náklady na infrastrukturu.
- V zájmu lepšího řízení dopravy a menšího přetížení dopravou budou členské státy moci stanovit vyšší sazby v době dopravních špiček a nižší sazby mimo tuto dobu. Dohodnutý kompromis umožňuje v přetížených oblastech stanovit vyšší sazby až do 175 % nad úrovní průměrného tarifu, přičemž nejvyšší sazby budou vybírány v době dopravní špičky trvající maximálně pět hodin za den a po zbylou dobu dne se na stejném úseku komunikace uplatní nižší sazby.
V praxi by poplatky za externí náklady představovaly 3-4 centy za kilometr v závislosti na Euro třídě vozidla, poloze komunikace a míře přetížení. Poplatky budou muset být vybírány prostřednictvím elektronických systémů, jež mají být na úrovni EU do roku 2012 plně interoperabilní. Dopravci obdrží účtenku jasně uvádějící výši poplatku za externí náklady, aby mohli tento náklad přenést na své klienty.
- Rozšiřuje se oblast působnosti směrnice o eurovinětách. Zahrnuta nebude pouze síť TEN-T (transevropská dopravní síť), jak je tomu nyní, nýbrž také všechny dálnice v Evropě.
- Umožňuje se vyčlenění příjmů pro zlepšení dopravní infrastruktury. Nové předpisy přinesou silnou pobídku k přidělení nových příjmů z poplatků pro financování určitých druhů dopravních projektů definovaných ve směrnici - například alternativní infrastruktury, inovativních čistých dopravních systémů nebo bezpečných parkovacích zón. Při uplatňování tohoto ustanovení se členské státy mohou také rozhodnout vyčlenit 15 % celkových inkasovaných příjmů (z poplatků za infrastrukturu i za externí náklady) na projekty transevropské sítě. Návrh obsahuje rovněž povinnost transparentního zpětného vykazování.
- Zvláštní ustanovení je věnováno horským oblastem, v nichž bude možné uplatnit současně stávající přirážku a nové poplatky za externí náklady pro vozidla kategorie Euro 0, I a II a pro vozidla kategorie Euro III od roku 2015. Tyto dodatečné příjmy budou muset být použity na financování prioritních projektů TENT-T, které se nacházejí na stejném koridoru TEN. - Začleněna je „prověrková doložka" umožňující průběžný přezkum zásady „znečišťovatel platí" a internalizace externích nákladů. Dovoluje Komisi vydávat zprávy o další internalizaci externích nákladů, a to včetně jiných druhů dopravy a ostatních vozidel a pro zajištění harmonizovanějšího přístupu. Termín pro vydání zpráv je 12 a 48 měsíců po vstupu směrnice v platnost. Pokud to bude nutné, může Komise na základě těchto zpráv předložit nový legislativní návrh.
Další postup Rada toto kompromisní řešení formálně schválí před začátkem léta. Poté budou mít členské státy dva roky na provedení právních předpisů, než vstoupí v platnost. Pro podrobnosti o směrnici o eurovinětě a internalizaci externích nákladů viz také: MEMO/11/378 a MEMO/08/492
Kompletní balík informací je k dispozici na adrese: http://ec.europa.eu/transport/greening/index_en.htm
Kontakty: Helen Kearns (+32 22987638) Dale Kidd (+32 22957461)
|