Komise bude po výrobcích požadovat ještě úspornější auta. Snažit se musí i řidiči a státV Bruselu už se chystá bitva o další snižování emisí CO2 z osobních aut. Výrobci se toho nelekají, znovu však varují před zdražováním. Evropa si prý musí pomoci také lepší infrastrukturou, chytřejšími dopravními systémy a výchovou řidičů. Ochránci klimatu souhlasí, neznamená to ale podle nich, že automobilky nemusí dělat nic. Automobilky v EU mohou napevno počítat s přísnějšími limity pro snižování emisí CO2 z osobních aut. Na nedávné konferenci v Bruselu to potvrdil evropský komisař pro klima a energetiku Miguel Arias Cañete. „Díky standardům, které patří mezi nejpřísnější na světě, je teď nové auto v EU o 22 % úspornější než v roce 2007. V roce 2021 by mělo být úspornější o 40 %,“ řekl na setkání s odborníky a zainteresovanými hráči, které se věnovalo budoucnosti evropské politiky zaměřené na čistou mobilitu. „Pokud chceme být na špici evropského závodu, musíme se snažit dál,“ dodal. Komise chce veřejnou debatu nad novými cíli pro snižování emisí z aut zahájit ještě letos. Konkrétní návrh na novou legislativu by pak měl přijít v roce 2016. Zatím to zvládli Výrobci aut by s tím podle ochránců klimatu neměli mít velké potíže. „Tvrzení automobilek, že kvůli regulaci nebudou evropské vozy cenově dostupné, se opakovaně ukázalo jako šíření zbytečné paniky,“ říká Greg Archer z bruselské neziskové organizace Transport & Environment. Připomíná, že v roce 2007 se firmy stavěly proti cíli na snížení emisí do roku 2015 na 130 gramů CO2 za ujetý kilometr. „Téměř všichni členové Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) však tento cíl splnili předčasně,“ dodává. Podobně výrobci i neziskovky argumentovali při projednávání cíle pro rok 2021 (ve výši 95 g/km), které se završilo v minulém roce. Stále dražší snižování emisí Automobilky skutečně nejsou vyhlídkou na nové závazky překvapené. „Tato debata je zcela legitimní. Je zájmem nás všech, abychom žili v co nejlepším životním prostředí,“ napsal EurActivu ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Zároveň ale výrobci varují, že každé další snižování emisí vyžaduje stále vyšší náklady na výzkum a vývoj. „Ty se nevyhnutelně promítnou do ceny nových automobilů,“ tvrdí Šípek.
Zdroj:EurActiv.cz
|