Přeskoč navigaci
Česká verze stránek
Vyhledat

Tisk

Komise navrhuje vyšší ochranu všem, nejen těm, kdo cestují s CK

Evropané rádi cestují a každoročně si zakoupí více než jednu miliardu pobytů. Zejména nyní v létě se až polovina občanů EU vydá nejméně na jednu cestu.

Díky pravidlům ochrany spotřebitele v EU může mnoho lidí vycestovat do zvolené destinace s klidnou myslí: vědí například, že se dostanou zpátky domů i v případě, že cestovní kancelář, která jim zarezervovala let, hotel či pronájem automobilu, zkrachuje.

Evropská komise chce tuto ochranu rozšířit na mnohem více lidí, kteří se vydají na dovolenou. Před rokem předložila návrh reformy, ale nová pravidla nebyla dosud schválena.

 

 

V březnu letošního roku vyjádřil tomuto návrhu silnou podporu Evropský parlament. Nyní je na členských státech, aby dospěly k dohodě. Apeluji proto na příslušné ministry, aby na této ambiciózní reformě dále pracovali. Evropští občané si zaslouží, aby se tato nová pravidla začala uplatňovat co nejdříve.

 

Proč je reforma zapotřebí?

Od roku 1990, kdy vznikla nynější pravidla, se podstatně změnil způsob rezervace dovolených: dříve si většina Evropanů vybrala předem sestavený pobytový zájezd z katalogu a rezervovala jej v místní cestovní kanceláři. Dnes si spotřebitelé stále častěji připravují svou cestu sami na internetu.

Asi 23 % cestujících si objednává pobyty tradičním způsobem – vše od jedné cestovní kanceláře. Dalších 20 % cestujících již ale volí jiný přístup a sestaví si „dovolenou na míru“ online. Let a hotel si tak třeba zarezervují od jednoho operátora a automobil si pronajmou prostřednictvím jiné internetové stránky. V problémových situacích pak často nevědí, na jakou úroveň ochrany mají nárok. Proto je zapotřebí pravidla aktualizovat a přizpůsobit moderní době. Občané zase potřebují vědět, jaká jsou jejich práva. A právě o to v návrhu Komise jde.

 

Jaké výhody nová pravidla přinesou?

Lépe chráněno bude přibližně 120 milionů spotřebitelů, kteří si – zejména na internetu – kupují různé cestovní služby samostatně, nikoliv v jednom balíčku. Budou vědět, jaký typ produktu si pořizují a jaká ochrana se k dané službě váže. Zpřísní se kontroly a zvýší transparentnost u navyšování cen, ke kterému dochází po podpisu smlouvy.

Bude jasnější, na které straně leží zodpovědnost v případě, že se přihodí nějaká nepříjemnost. Cestující rovněž získají další práva ohledně storna, například v případě nevyhnutelných a mimořádných okolností v destinaci. Budou mít také lepší přístup k prostředkům nápravy: v celé EU bude možné požadovat náhradu jakékoli nehmotné újmy, například v případě zkažené dovolené.

Z nových pravidel budou profitovat i podnikatelské subjekty. Ubude byrokracie a vnitrostátní mechanismy ochrany pro případ platební neschopnosti budou uznávány přeshraničně.

 

Více informací naleznete v tiskové zprávě Evropské komise. 

 

Zdroj: Zastoupení Ek v ČR.

 

 

Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na eu.info@brno.cz
Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT ® 11.8.2014. Poslední aktualizace: 11.8.2014 16:56
Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT| Kobližná 4 | 601 50 Brno