Jak dopadlo soudnictví ČR v porovnání se všemi členy EU?V říjnu loňského roku uspěla Česká republika v hodnocení úspěšnosti implementace směrnic v rámci členských států. Tehdy Češi raketově vystřelili z 23. na 10. místo, a to během půl roku. Teď si Evropská komise posvítila na soudnictví jednotlivých zemí a stejně jako v případě hodnocení implementace na tom česká justice v některých ohledech není vůbec špatně. Vyplývá to z historicky prvního srovnání členského soudnictví, které Komise provedla prostřednictvím tzv. EU Justice Scoreboards za rok 2010. Česká republika si podle výsledků zveřejněných Komisí vede velmi dobře v délce řešení soudních pří. Komise rozlišuje, zda se jedná o nesporná řízení (např. zápis do obchodního rejstříku), či sporná řízení (kde proti sobě stojí žalobce a žalovaný). Sporná řízení jsou logicky delší, i tak se ale v rámci evropského průměru Česko umístilo na druhém místě, kdy řešení sporných řízení zabere soudům průměrně 127 dní, zatímco v roce 2008 takové případy trvaly 154 dnů. V hodnocení Komise nás přeskočila jen Litva, kde tamní justice ukončí případ za 55dnů.
Černá ovce Malta Prvenství si může Česko připsat v oblasti výkonu soudních rozhodnutí, které v naší kotlině trvá průměrně 17 dnů, zatímco v Portugalsku čekají strany na plnění závazků vyplývajících ze soudních rozhodnutí až 2185 dnů. Ačkoliv Češi patří v otázce nezávislosti domácí justice k nejskeptičtějším Evropanům, Česká republika má podle analýzy poměrně vysokou míru vyřešení soudních sporů. V sedmadvacítce je třetí za Lucemburskem a Itálií. Výtky v efektivním řešení případů ale směřují na jih Evropy, do Řecka a na Kypr. Spíš třešničkou na dortu jsou pak údaje o počtu právníků v jednotlivých členských státech, kdy se ČR umístila na 17. místě s necelou stovkou vykladačů práva na 100 tisíc Čechů. Nejvíce právníků pak eviduje Lucembursko a Řecko, a to více než 350.
Jak dopadlo Maďarsko? Její slova zazněla v době, kdy se vnitropolitická krize v Rumunsku přenesla až na půdu Bruselu, který vyslovil vážné znepokojení nad ústavní krizí v zemi, kde mezi sebou ostře bojovali prezident a premiér. Vrásky v té době přidělávalo představitelům sedmadvacítky také Maďarsko. Jak ale upozorňuje server EUobserver, právě často skloňované Maďarsko se v rámci analýzy umístilo spíš v horní polovině jednotlivých žebříčků, a to ať už jde o rychlost řešení soudních sporů, či o důvěru občanů v maďarskou justici. Komise se přitom ještě loni zabývala nezávislostí maďarského soudnictví v souvislosti s reformou justice, kterou prosadila vládní strana Fidesz v čele s premiérem Viktorem Orbánem. Komise Budapešti vytýkala, že uzákonila nucený odchod soudců do důchodu ze 70 na 62 let. Spor se dostal až k Evropskému soudnímu dvoru, který označil náhlý postup maďarských zákonodárců za diskriminaci na základě věku. „Předpokládám, že pokud bychom měřili data za minulý rok, bude se trend dramaticky zhoršovat a vnímání soudní nezávislosti by dost možná i kleslo," uvedla po zveřejnění zprávy komisařka Redingová na adresu důvěry Maďarů v domácí justici.
Více informací naleznete zde.
Zdroj: Euroskop.
|