Nová pravidla pro snižování hluku na letištích: otázky a odpovědi
Hluk z letadel může vážně poškodit nejen vaše nervy, ale i váš sluch, a může se podepsat i na vašem celkovém zdraví. Proto většina letišť a veřejných orgánů uvaluje omezení na pohyb letadel. 10. dubna parlamentní Výbor pro dopravu a cestovní ruch schválil dohodu s Radou, podle které zůstane místním úřadům velký vliv na opatření pro omezení hluku na letištích. O co přesně jde? Přečtěte si naše otázky a odpovědi.
Co se s novými pravidly změní?
Dojde k většímu zapojení místních komunit. Nová pravidla předpokládají, že opatření ke snížení hluku by měla být založena na objektivních, měřitelných kritériích, na základě otevřeného, transparentního procesu, který zahrnuje místní komunity a další zúčastněné strany.
Je hluk na letištích opravdu tak velkým problémem, aby vyžadoval nová pravidla?
Jde o přeshraniční problém, protože stejná letadla vzlétají a přistávají po celé Evropě. Dlouhodobé vystavení zvukům nad 85 dB může způsobit ztrátu sluchu, a akustický tlak v blízkosti letišť často dosahuje i více než 100 dB.
Nezpůsobí nová pravidla dodatečné náklady pro letecké společnosti nebo spotřebitele?
Neměla by: snížení hluku je pro výrobce prioritou už při vývoji nových typů letadel. Letadla, která jsou již v provozu, jsou také často dovybavena soupravami pro snižování hluku, takže se neočekává, že by spotřebitelům vznikly nějaké dodatečné náklady.
Jaký bude vliv místních orgánů na opatření pro omezení hluku?
To je velmi důležitá otázka. Evropský parlament výslovně zrušil původní návrh, který měl dát Evropské komisi právo na přezkoumání všech nových pravidel. Parlament tak dodržel zásady subsidiarity a zajistil, aby konečná rozhodnutí o snížení hluku zůstala na místních úřadech.
Jaké jsou další kroky?
Poslanci Evropského parlamentu o dohodě jednají a hlasují na plenárním zasedání 14.-17. dubna. Pokud bude dohoda přijata, nařízení vstoupí v platnost dva roky po jeho uveřejnění v Úředním věstníku.