Bezpečnost silničního provozu – Evropa je po dvou úspěšných letech v řadě na dobré cestě ke splnění svého cíle
Rok 2013 byl druhým rokem v řadě, kdy velmi významně klesl počet úmrtí na evropských silnicích. Podle předběžných údajů se počet mrtvých snížil oproti roku 2012 o 8 %. Mezi roky 2011 a 2012 pak byl zaznamenán pokles v hodnotě 9 %. Evropská unie je tak v současnosti na dobré cestě k dosažení svého strategického cíle, kterým je od roku 2010 do roku 2020 snížit počet úmrtí na silnicích o polovinu. Bezpečnost silničního provozu je jedním z velkých evropských úspěchů. Sedmnáctiprocentní pokles v počtu obětí dopravních nehod od roku 2010 znamená, že před smrtí na silnici bylo zachráněno přibližně 9 000 lidí.
„Dopravní bezpečnost dodává Evropě renomé. Proto je mimořádně důležité, že dobré výsledky z roku 2012 nebyly jen jednorázovou záležitostí. Fakt, že se Evropská unie opět ocitla na správné cestě k dosažení cíle, který si stanovila do roku 2020 v oblasti bezpečnosti silničního provozu, považuji za mimořádně potěšující. Neusínejme však na vavřínech – na našich silnicích totiž každým dnem stále umírá 70 lidí. Musíme proto spojit síly na všech úrovních, abychom bezpečnost na evropských silnicích ještě více zvýšili,“ uvedl v této souvislosti místopředseda Komise a evropský komisař pro mobilitu a dopravu Siim Kallas.
Statistiky jednotlivých států (viz tabulka níže) ukazují, že počet úmrtí na silnicích se v rámci EU i nadále velmi různí. Pokud jde o průměr EU, na silnicích zemřelo 52 osob na milion obyvatel. Zeměmi s nejmenšími ztrátami na životech zůstávají Spojené království, Švédsko, Nizozemsko a Dánsko, které hlásí přibližně 30 úmrtí na milion obyvatel. Mezi tradičně nejúspěšnější státy se díky svému zlepšení v žebříčku dostávají zejména Španělsko, Německo a Slovensko.
Před několika málo lety, v roce 2011, se pokrok při snižování počtu mrtvých na silnicích propadl na neuspokojivá 2 %. Avšak 9% snížení v roce 2012 a 8% snížení v roce 2013 znamenají, že členské státy se opět ubírají správným směrem ke splnění strategického cíle.
Členské státy (Polsko, Bulharsko, Chorvatsko, Lotyšsko, Litva a Řecko), které dosáhly pokroku, ale které přesto vykazují výrazně vyšší úmrtnost na silnicích, než jaký je průměr EU, se vyzývají, aby své snahy o zvýšení bezpečnosti silničního provozu zintenzivnily. Zvláštní pozornost si zasluhuje situace v Lotyšsku, kde se bezpečnost na silnicích v uplynulém roce nezlepšila vůbec. Počet mrtvých se zvýšil rovněž na Maltě a v Lucembursku, i když celková čísla v těchto zemích jsou natolik malá, že velké meziroční výkyvy nejsou statisticky významné.
Dalším znepokojivým statistickým zjištěním je situace zranitelných účastníků silničního provozu: počet smrtelných obětí z řad chodců klesá pomaleji, než se čekalo, a u cyklistů se v poslední době počet úmrtí dokonce zvyšuje. V případě cyklistů lze nárůst zčásti vysvětlit tím,že roste i počet lidí, kteří na kole jezdí. Členské státy tedy stojí před nesnadným úkolem – musí povzbuzovat občany k tomu, aby jako dopravního prostředku používali ve větší míře kolo než auto, ale zároveň musí zajistit, aby byl tento přechod od automobilů k jízdním kolům bezpečný.
Akční program EU pro bezpečnost silničního provozu na období 2011–2020
Evropský akční program pro bezpečnost silničního provozu na období 2011–2020 (viz MEMO/10/343) vytyčuje podnětné plány, na jejichž základě se má do deseti let snížit počet úmrtí na evropských silnicích o polovinu. V tomto akčním plánu jsou zapracovány ambiciózní návrhy, které se zaměřují na zdokonalení vozidel a infrastruktury a na zlepšení v chování účastníků silničního provozu.
Mezi klíčovými aktuálními iniciativami figuruje například nový evropský řidičský průkaz (IP 13/25) a vstup v platnost směrnice o přeshraničním prosazování práva, která má zajistit stíhání dopravních přestupků bez ohledu na hranice mezi státy(1). Evropský parlament přijal návrh na přísnější technické kontroly vozidel (MEMO 14/637) a učinil se také významný krok k vypracování strategie ke snížení počtu osob, jež utrpí vážné zranění v silniční dopravě (IP 13/236).
Po loňském průlomu v podobě přijetí nové společné definice vážných zranění v silničním provozu již členské státy EU začaly podle této definice shromažďovat první údaje. Údaje shromážděné během roku 2014 by měly být k dispozici počátkem roku 2015 a následně se bude moci začít připravovat cíl pro snížení počtu vážně zraněných v silničním provozu.
K přijetí strategického cíle, pokud je o snížení počtu vážných zranění na silnicích, by mělo dojít počínaje rokem 2015.