Cenové rozdíly u nových automobilů se v roce 2010 v EU zmenšovaly
Nejnovější zpráva Evropské komise o cenách automobilů dokládá, že v roce 2010 klesly v celé Evropské unii reálné ceny automobilů o 2,5 %. V České republice se snížily o 9 %, což je po Slovensku, Bulharsku a Slovinsku v EU nejvíce. Mírně se také sblížily ceníkové ceny u nových automobilů. Tyto dlouhodobé cenové trendy dávají za pravdu Komisi, která loni rozhodla, že specifická pravidla hospodářské soutěže pro prodej nových automobilů už nejsou opodstatněná. „Jsem rád, že evropští spotřebitelé těží z konkurence na trzích v oblasti prodeje nových automobilů a nepřestávají mít prospěch z neustálého poklesu reálných cen," prohlásil místopředseda Komise odpovědný za politiku hospodářské soutěže Joaquín Almunia. „Skutečnost, že se cenové rozdíly mezi členskými státy ještě více snížily, svědčí o tom, že funguje přeshraniční hospodářská soutěž. Rovněž mne těší zjištění, že poprvé za posledních deset let se po celé EU zastavil růst reálných cen za opravy a údržbu vozidel, což je jasným znamením toho, že toto odvětví pochopilo nová pravidla hry."
Jak vyplývá z ceníkových cen výrobců automobilů, cenové rozdíly mezi členskými státy se u osobních automobilů celkově snížily. V některých případech však rozdíly jsou stále výrazné, což má za následek, že lidé nakupující za hranicemi výrazně ušetří. Uvnitř eurozóny se ukazatel cenových rozdílů nezměnil (viz tabulka 1). Index cen automobilů v EU (odrážející nominální ceny, které zákazníci zaplatili, včetně slev, DPH a poplatků za registraci) se zvýšil pouze o 0,3 %, ovšem spotřebitelské ceny se celkově zvýšily o 2,8 %, takže reálné ceny automobilů poklesly o pozoruhodných 2,5 %.
Ve 24 zemích EU byl zaznamenán pokles reálných cen automobilů (viz tabulka 1). Ve dvou dalších zemích zůstaly ceny stabilní (+0,2 % v Itálii a na Maltě a v Portugalsku ceny vzrostly (+2,6 %). V případě Portugalska je však třeba uvést, že tam lidé těžili z nadprůměrného poklesu reálných cen v roce předešlém (-6,7 %).
Pokles v reálných cenách byl výrazný zejména na Slovensku (-17,4 %), v Bulharsku (-13,5 %), ve Slovinsku (-11,6 %) a v České republice (-9,0 %). V Polsku reálné ceny klesly o 5,6 %. Na velkých trzích se reálné ceny snížily nejvýrazněji ve Spojeném království (-3,7 %), zatímco Německo, Španělsko a Francie zaznamenaly mírnější cenový pokles (-1,9 %, -1,6 % a -0,9 %).
Pokles reálných cen po celé EU je pokračováním trendu, který bylo možno pozorovat po více než deset let, což dokládá, že hospodářská soutěž mezi výrobci automobilů na trhu s novými automobily funguje.
Reálné ceny za opravu a údržbu, jež za poslední dekádu rostly více než obecná míra inflace, v roce 2010 nestouply.
Zpráva o cenách automobilů
Součástí kontrol odvětví motorových vozidel ze strany Komise je zpráva o cenách automobilů, v níž jsou uvedeny ceníkové ceny 89 nejprodávanějších modelů 26 značek z celé EU. Zpráva umožňuje spotřebitelům porovnat ceny automobilů v Evropě a využít možností jednotného trhu EU.
Memorandum s podrobnějším rozborem vývoje cen je dostupné na adrese: http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html
Nový právní rámec pro automobilové odvětví vstoupil v platnost v červnu 2010 (viz IP/10/619 a MEMO/10/217). Hlavním cílem reformy je zvýšit konkurenci na trzích poprodejního servisu, tj. oprav a údržby, jež představují významnou část nákladů, které nesou vlastníci automobilu po dobu jeho životnosti. Nová pravidla usnadní řešení problémů s odmítáním poskytovat technické informace nezávislým opravnám nebo se zneužíváním záruk. Na druhé straně mohou výrobci automobilů uspořádat své prodejní sítě podle vlastního uvážení, neboť zkušenost ukazuje, že uvnitř tohoto odvětví existuje ostrá konkurence.
Celé znění tiskové zprávy naleznete zde:
|