Přeskoč navigaci
Česká verze stránek
Vyhledat

Tisk

Finsko a Estonsko může spojit podmořský tunel

 

Projekt na spojení finských Helsinek a estonského Tallinu opět ožil. Zda je stavba ekonomicky životaschopná má zjistit studie o proveditelnosti, uvedla finská televize YLE. Odhadované náklady se pohybují kolem devíti miliard eur (247 miliard korun).

 

Příznivci tunelu tvrdí, že bude mít dalekosáhlý hospodářský přínos. Pokud by v tunelu byly také koleje, mohly by se Helsinky stát součástí nového železničního spojení Rail Baltica, které má propojit pobaltské státy se střední Evropou. Předpokládá se, že nová transbaltická trať, která povede výhradně po území Evropské unie, bude uvedena do provozu v roce 2024.

 

"Pokud se tunel ukáže jako životaschopný, bude cílem vypracovat jeho plány a najít pro něj místo," řekla logistická odbornice Ulla Tapaninenová, kterou si Helsinky najaly. "Než se dostaneme do této fáze, musíme prověřit... zda hledáme spojení pro lidi, nebo pro zboží," dodala. Ačkoli nákladní i osobní doprava v posledních letech vzrostla, její objem zatím tunel neuživí.

 

Podle Tapaninenové by tunel byl nákladnou investicí, kterou by bylo v nynějším ekonomickém klimatu obtížné financovat. Nový průzkum nazvaný TalsinkiFix má navázat na dosavadní práce a navrhnout postup, jak v plánech na stavbu pokračovat. Studie má zjistit ekonomický potenciál projektu. Teprve potom by vznikly podrobnější konstrukční plány.

Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na eu.info@brno.cz
Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT ® 3.4.2014. Poslední aktualizace: 3.4.2014 17:10
Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT| Kobližná 4 | 601 50 Brno