Poslanci podpořili legislativu omezující škodlivý hluk z dopravy
Hlukové limity pro automobily budou za účelem ochrany veřejného zdraví zpřísněny – Parlament ve středu schválil neformální dohodu s ministry členských států EU. Text nařízení požaduje zavedení označování nových automobilů dle hladiny hluku. Hybridní a elektrická vozidla by také měla být vybavena akustickým systémem, který by varoval chodce před blížícím se vozidlem.
Trvalé vystavení vysokým hladinám hluku z dopravy může vyčerpat fyzické síly, narušit řádné fungování orgánů a vést k rozvoji kardiovaskulárních a jiných onemocnění. Dle výzkumů Evropské agentury pro životní prostředí je polovina městského obyvatelstva EU vystavena hluku z dopravy převyšujícímu 55 decibelů (dB).
"Konečný text, ke kterému jsme dospěli v jednáních v trialogu, považuji za optimální kompromis, který přispěje k ochraně zdraví našich evropských občanů. Na druhou stranu by však neměl způsobit ztrátu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Jsem potěšen, že se návrh setkal s širokou podporou napříč politickými skupinami v Evropském parlamentu,“ uvedl zpravodaj EP Miroslav Ouzký (EKR, CZ) poté, co Parlament podpořil dohodu, kterou vyjednal s ministry členských států.
Přísnější limity hlučnosti
Nové limity budou zavedeny do 1. července 2016, 2020, respektive 2024. První fáze se bude týkat pouze nových modelů vozidel. Druhá a třetí fáze sníží mezní hodnoty a zahrne všechny nové vozy uváděné do provozu do dvou let od jejich začátku (tj. do 1. 7. 2022, respektive 2026).
Mezní hodnota pro běžné vozy bude do dvanácti let snížena na 68 dB oproti stávajícím 74 dB. U silnějších vozidel bude povolen limit o 1 až 9 decibelů vyšší. Nová pravidla snižují mezní hodnoty pro nejsilnější těžké nákladní vozy (nad 12 tun) na 79 dB ze stávajících 81 dB. Poslanci uvádějí, že hluk, který automobil způsobuje, je také spojen s povrchem vozovky a hlukem způsobeným pneumatikami.
Označování hluku
Na základě požadavku poslanců text nařízení také doporučuje, aby byly nové vozy označovány na základě jejich hlučnosti, za účelem lepší informovanosti kupujících. Podobné systémy označování se již používají pro zobrazení spotřeby paliva, hluku pneumatik a emisí CO2.
Tiché nebezpečí
Poslanci se obávají, že tiché motory elektrických a hybridních vozů mohou představovat hrozbu pro chodce a cyklisty. Výrobci by proto měli do nových typů hybridních vozidel od 1. července 2019 instalovat akustický varovný systém vozidla (AVAS). Komise by požadavky na nový systém měla vypracovat do července 2017.
Postup: Spolurozhodování (řádný legislativní postup), dohoda v 2. čtení