Evropa naslouchá spotřebitelůmKaždý třetí Evropan je nespokojen s dodavateli elektřiny a plynu.
Podle průzkumu EU je většina Evropanů nespokojena s autobusovou a vlakovou dopravou v jejich regionu a velká část má výhrady ke službám poskytovaným energetickými společnostmi a bankami. Zlepšení by občané uvítali i u poskytovatelů telefonních služeb po pevných linkách a na poštách.
Jak ukazuje druhý výroční spotřebitelský průzkum EU , nejvíce spotřebitelům vadí situace ve třech oblastech - v dodávce energie, bankovnictví a městské dopravě.
Komisařka EU pro ochranu spotřebitele Meglena Kuneva vyjádřila znepokojení nad tím, že tři z tak pro občany klíčových oblastí dosáhly tak špatných výsledků. Oznámila, že v oblasti energetických společností bude situace prošetřena kromě jiného proto, že v rozpočtu domácností představují platby za energii významný podíl.
Průzkum Evropské komise zachycuje stovky produktů a služeb - od potravin a oblečení po internetové služby - a hodnotí je pomocí pěti ukazatelů: ceny, množství stížností, úrovně spokojenosti, bezpečnosti a podle toho, zda spotřebitelé čelí obtížím, chtějí-li změnit dodavatele. Obecně v průzkumu dopadlo lépe zboží než služby.
Většina negativních reakcí se týká městské a příměstské dopravy. S autobusovou, vlakovou a tramvajovou dopravou není spokojena ani polovina dotázaných. Každý čtvrtý už si na ně někdy stěžoval.
Jedním z hlavních důvodů, proč se dodavatelé elektřiny a plynu umístili na konci tabulky, jsou ceny. S dodavateli není spokojena ani třetina dotázaných spotřebitelů. Asi 60 % dotazovaných uvedlo, že došlo k nárůstu cen, a pouze 3-4 % zaznamenaly pokles. V této oblasti také lidé nejméně mění dodavatele. Možnost změnit dodavatele je přitom pro konkurenceschopnost trhu zásadní.
U výše bankovních poplatků a úrokových sazeb průzkum odhalil velké rozdíly, které přetrvávají navzdory společnému trhu EU. Spotřebitelům činí obtíže porovnávat bankovní produkty a jen málo z nich se rozhodne přejít k jiné bance.
Výsledky průzkumu také poukazují na skutečnost, že přeshraniční maloobchodní prodej stagnuje. Od roku 2006 se jeho podíl nezvýšil.
EU tento průzkum zavedla k odhalování slabin společného trhu. Letošní průzkum je rozsáhlejší než loni, kdy zahrnoval pouze tři sektory.
Další informace naleznete zde. |