Vídeň chce s Bratislavou vytvořit společný hospodářský regionVídeň chce s Bratislavou vytvořit společný hospodářský region. Podle názoru rakouských politiků je pro obě metropole, vzdálené od sebe pouhých 60 kilometrů, lepší spolupracovat než si vzájemně konkurovat. Na středečním setkání hospodářských představitelů obou měst v Bratislavě tuto myšlenku prosazoval prezident vídeňské hospodářské komory Walter Ruck.
Obrázek: Pixabay
Obě hlavní města by mohla těžit ze své rozdílné situace. Zatímco Vídeň zažívá ekonomický boom a rychlý růst počtu obyvatel, kteří se do rakouské metropole stěhují především ze zahraničí, těší se Bratislava sice také z ekonomického rozkvětu, ale počet jejích obyvatel naopak klesá. Užší spolupráce se tak nabízí a mohla by vyústit v takzvanou win-win situaci, tedy prospět oběma stranám, vyplynulo ze studie, kterou představil Mario Holzner z Vídeňského institutu pro mezinárodní ekonomická srovnání (WIIW).
Možná spolupráce nejen v dopravěPřed 12 lety projevila zájem o spolupráci vídeňská letištní společnost, chtěla si spolupronajímat bratislavské letiště. Z projektu tehdy sešlo z politických důvodů. Vídeňské letiště se ale o užší spolupráci zajímá i nadále, řekl agentuře DPA předseda jeho představenstva Julian Jäger. Naopak vzorem již existujícího prorůstání obou měst je již zavedená pravidelná lodní doprava mezi Vídní a Bratislavou. Plavba katamaránem Twin City Liner po Dunaji trvá jen 75 minut. Zájem je silnější na rakouské straně, potvrdil agentuře DPA šéf bratislavské pobočky Slovenské obchodní a průmyslové komory (SOPK) Juraj Majtán. Spolupráce je podle jeho názoru přesto výhodná pro obě strany, navzdory tomu, že na Slovensku má zastoupení asi 2000 rakouských firem, zatímco slovenské firmy v Rakousku téměř nepůsobí.
Zdroj: Euroskop |