Přeskoč navigaci
Česká verze stránek
Vyhledat

Tisk

Pracovní doba řidičů: zpátky na začátek

 

Jednou z prvních známek pravicovější orientace nově zvoleného Parlamentu je změna pozice poslanců v případu pravidel týkajících se pracovní doby profesionálních řidičů. Klíčovou otázkou bylo začlenění samostatně výdělečných řidičů. Hovořili jsme se zástupci poslanců obou stran politického spektra a zeptali jsme se na jejich názor.

 

Evropský parlament 

Během květnového plenárního zasedání odsouhlasili poslanci návrh, podle kterého by se na samostatně výdělečné řidiče v silniční dopravě měla vztahovat stejná pravidla  jako na řidiče v zaměstnaneckém poměru. Tato pravidla by měla zvýšit ochranu účastníků silničního provozu tím, že se snaží zamezit silničním neštěstím, způsobeným nadměrnou pracovní dobou řidičů z povolání. Předpokládalo se, že Výbor pro zaměstnanost toto rozhodnutí schválí, ale namísto toho byl návrh poslanci zamítnut.

 

 

Pracovní doba trvající až 65 hodin týdně

 

Španělský socialista Alejandro Cercas navrhl původní parlamentní žádost, schválenou v říjnu 2008, která požadovala začlenění samostatně výdělečných řidičů."Je to otázka jejich bezpečnosti. Pokud směrnice chrání zdraví zaměstnaných řidičů, nevidím důvod, proč by neměla být vhodná i pro ochranu zdraví samostatně výdělečných řidičů," namítá.

 

"Mluvíme zde o velmi dlouhých hodinách práce. Tito řidiči si mohou prodloužit pracovní dobu až na 65 hodin týdně", dodává poslanec Cercas. "Ohrožují tak nejen svoje zdraví, ale také zdraví ostatních účastníků provozu."

 

Profesionální řidiči nejsou sebevrazi

 

Dle názoru opoziční poslankyně a současné zpravodajky Edit Bauer (ELS, SK) se zdravotní hledisko přeceňuje. "Řidiči přeci sami poznají, jsou-li unaveni a zastaví. Nemůžeme posuzovat nezávislé řidiče jako sebevrahy." Namítá, že by samostatně výdělečným řidičům měla být dána samostatnost, nehledě na fakt, že kontrola jejich pracovní doby by byla obtížná a finančně náročná.

 

Výše nákladů a neuskutečnitelnost v praxi převážili dokonce nad obavami z toho, že se zaměstnavatelé profesionálních řidičů mohou snažit obejít směrnici tím, že budou tlačit své zaměstnance, aby se stali samostatně výdělečně činní.

 

Vzhledem k tomu, že zpráva byla ve výboru zamítnuta, celá věc se ocitla opět na začátku. Výbor bude počátkem prosince jednat se zainteresovanými stranami a jeho cílem je předložit novou zprávu na plenárním zasedání v dubnu příštího roku.

 

Text pojednávané zprávy

 

 

Zdroj: Evropský parlament

Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na eu.info@brno.cz
Za aktuálnost odpovídá: Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT ® 15.10.2009. Poslední aktualizace: 15.10.2009 16:42
Eurocentrum Brno a EUROPE DIRECT| Kobližná 4 | 601 50 Brno