V ČR chybí politická poptávka po digitální ekonomiceKdyž Evropská komise na začátku května představila Strategii pro jednotný digitální trh, Česko se toho společně se zeměmi Visegrádské čtyřky a dalšími partnery chopilo jako velkého tématu. „Start-upy, online obchodování, e-Government, ekonomika postavená na datech, ochrana osobních údajů, digitální infrastruktura a digitální dovednosti jsou podle nás oblasti, kterých je třeba se chytit,“ napsali ve společném prohlášení vysocí úředníci odpovídající za evropskou politiku Česka, Polska, Slovenska a Maďarska. Minimálně politika české vlády však zatím spíše schytává kritiku ze všech stran. A to přesto, že právě státní správa by měla jít podle mnohých názorů v digitalizaci příkladem. Vláda na internetu „Na evropské úrovni by měl vzniknout závazek, že veřejná správa se bude rychleji modernizovat,“ vyzývá například Americká obchodní komora při EU, která se v debatě o nástupu digitální ekonomiky angažuje. Všechny vlády by si tak prý například měly vzít za svůj princip „digital by default“, podle kterého mají všechny veřejné služby počítat s online verzí a při jejich vytváření se má dbát na uživatelskou přívětivost. K tomu se Visegrádská čtyřka hlásí. Česko, Slovensko i Maďarsko ale například nedopadly nejlépe v hodnocení Evropské komise, podle kterého pokulhávají právě v e-Governmentu, tedy digitalizaci státní správy.
Národní priorita Vláda však může ovlivnit vývoj nejen v řadách úředníků, ale také v dalších oblastech. Zvlášť důležité téma představuje digitalizace pro podniky, které v této souvislosti mluví o „čtvrté průmyslové revoluci“ „Je to výzva, která do značné míry rozhodne o tom, jestli bude průmysl i nadále páteří ekonomiky a potáhne český hospodářský růst,“ řekl EurActivu viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Podle nedávného průzkumu mezi členy Svazu považují dvě třetiny firem digitalizaci za důležitou otázku a snaží se v ní pokročit. Bez podpory vlády to prý ovšem půjde pomalu. „Jako dobrý příklad může sloužit Německo nebo Velká Británie, kde se vlády postavily do čela digitální revoluce a zařadily toto téma mezi hlavní národní priority. To znamená, že do digitální ekonomiky investují a snaží se debatu s průmyslem moderovat a motivovat ho k digitálnímu rozvoji,“ řekl Špicar. Politická poptávka Někteří jdou v kritice ještě dál. Ačkoliv může rozvoj online byznysu, větší otevřenost evropského trhu pro podniky a lepší nabídka pro zákazníky pomoci i české ekonomice, politika vlády tomu prý zatím neodpovídala. „Po digitální ekonomice chybí v Česku politická poptávka,“ řekl na nedávném setkání s novináři europoslanec Pavel Telička (ANO). Když se v Bruselu projednávají legislativní návrhy spojené s digitální tematikou, české vládě prý chybí propracovaná pozice s jasně stanovenými prioritami, stěžuje si. To se má do budoucna změnit. „V současnosti vláda připravuje Akční plán pro digitální vnitřní trh, který se věnuje opatřením, jak digitální ekonomiku podpořit v tuzemsku, a tím přispět k budování funkčního vnitřního trhu EU,“ napsal státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza. „Na základě tohoto dokumentu si nastavíme české priority pro nadcházející debaty v EU,“ dodává. Plán by prý měl být hotov ještě v létě. Podle Špicara vnímají podniky tento postup pozitivně. Hlavní ovšem bude implementace, dodává. „Česká republika si už sice uvědomila, že strategie a koncepce jsou důležité, a naučili jsme se je psát. Chybí ještě třetí fáze, ve které musíme brát strategie vážně a skutečně je realizovat,“ řekl redakci.
Celý článek k dispozici zde.
Zdroj: EurActiv.cz
|