Při online nákupu se bude v celé EU reklamovat podle stejných pravidel, plánuje JourováJeště letos má česká eurokomisařka Věra Jourová navrhnout předpisy, které zjednoduší obchodování po internetu. Chystá se například sjednotit podobu smlouvy mezi zákazníkem a obchodníkem napříč celou EU. Spotřebitel by se tak měl ve všech unijních zemích setkávat se stejnými pravidly. „Pokud bude zákazníkovi například dodáno vadné zboží, může se prostřednictvím jednoduchého formuláře dostat k expertní pomoci ve své členské zemi,“ vysvětlila podstatu systému, mezi jehož průkopníky patří i Česko.„Už od začátku příštího roku nalezne zákazník na stránkách prodejce odkaz, který ho dovede ke službě online řešení sporů (tzv. Online Dispute Resolution – ODR),“ řekla komisařka minulý týden během debaty, kterou v Praze pořádal think tank Evropské hodnoty. Jedna smlouva pro všechny Jourová chce ale nově řešit i počátek smluvního vztahu. Hodlá proto připravit modelovou smlouvu přeloženou do všech evropských úředních jazyků, kterou by zákazníci nalezli na stránkách online obchodů. V EU je podle komisařky potřeba harmonizovat hlavně pravidla pro reklamace a pro ukončení smlouvy, která se v jednotlivých členských zemích liší. „Chceme přinést harmonizaci pro reklamace a některé další věci týkající se smlouvy, tak aby se lidé mohli spolehnout, že všude dostanou stejné podmínky,“ uvedla během debat.
Spotřebitel není právník Internetovým obchodníkům se sjednocování pravidel v principu zamlouvá. „Vedle logistiky jsou pro nás rozdíly v úpravě spotřebitelského práva jednou z hlavních bariér pro prodej do zahraničí,“ řekl Martin Svoboda z Asociace pro elektronickou komerci, která reprezentuje české online obchodníky. Harmonizaci se ovšem budou bránit některé členské státy, které mají ochranu spotřebitele nastavenou vysoko. Mohou se obávat snížení standardů, odhaduje reakce Jourová. Důležité podle ní ale hlavně bude, aby byla nová pravidla „uživatelsky přívětivá“. „Spotřebitel, to je normální člověk. Není to specializovaný právník, který by si před nákupem nastudoval smlouvu, ideálně v cizích jazycích,“ říká. „Mělo by se ale naplnit jeho očekávání, že v digitální oblasti bude mít všude stejnou ochranu. To je můj koncept. Chci se na pravidla dívat z pozice normálního Evropana, po kterém chceme, aby pomohl evropské ekonomice i tím, že bude nakupovat na internetu,“ dodává.
Uživatel uživateli Na současném internetu se rozvíjí i vztahy mezi samotnými spotřebiteli. „Je to neuvěřitelně zajímavý fenomén. Meziroční nárůst v objemu služeb, které si lidé poskytují navzájem, je 25 %. Jde o výměny prázdninových bytů, alternativní taxi službu Uber a spoustu dalších věcí,“ vysvětluje Jourová.
Technologie, které takové služby umožňují, se vyvíjí rychle a legislativa na to nestačí reagovat. „Se službami jako Uber, Airbnb nebo Spotify si regulace jednoduše neumí poradit. Nechci těmto společnostem dělat advokáta, ale jsou dobrým příkladem toho, jak právní prostředí tlačí inovativní podnikání do zóny šedé ekonomiky,“ říká k tomu europoslankyně Dita Charanzová (ANO), která se těmito tématy zabývá v Evropském parlamentu. Komisařka Jourová přitom podle svých slov nemá jasnou představu, jak tuto oblast regulovat. „Spotřebitelé se na internetu svobodně rozvíjejí a já z této oblasti nemám žádné stížnosti, takže nemohu regulaci stavět na tvrzení, že se tam dějí nepravosti,“ vysvětlila. „Na regulaci se tlačí především proto, že z tohoto byznysu neplynou do státních rozpočtů daně a podle některých argumentů je to nefér vůči těm, kdo tyto služby poskytují podle regulovaných pravidel,“ dodala.
Copyright Online nakupování se ovšem netýká pouze viditelného zboží nebo zmíněných služeb. Komise se chystá upravovat i pravidla pro nákup digitálního obsahu – to znamená hudby, filmů, videospotů a podobně. „Tady se dotýkáme zejména problematiky autorského práva a takzvaného geo-blockingu. Jeho princip spočívá v tom, že si například v Bruselu nemůžete pustit vybraný český seriál a místo obrazu uvidíte sdělení, že obsah není v dané zemi podporován,“ řekla eurokomisařka. První jmenovaný problém – autorské právo – je pak podle Radima Polčáka z Právnické fakulty Masarykovy univerzity „největší žábou na prameni“ v rozvoji online obchodování. Na evropské úrovni přitom pro copyright neexistují jednotná pravidla. Od Komise se v této oblasti očekávala výrazná reforma. Nakonec je však strategie v otázce copyrightu opatrná, řekl Polčák. „V tomto směru jsem čekal více razantních změn,“ postěžoval si.
Zdroj: EurActiv.cz
|