Doprava: 11,9 miliardy EUR na zkvalitnění evropských spojeníEvropská komise dnes vyzvala členské státy, aby navrhly projekty, na jejichž základě využijí 11,9 miliardy EUR z finančních prostředků EU na zlepšení evropských dopravních spojení. Jedná se o největší jednorázovou finanční částku, jakou EU dosud vyčlenila na dopravní infrastrukturu. Členské státy mají k předložení svých nabídek lhůtu do 26. února 2015.
Financování se zaměří na 9 velkých dopravních koridorů, které budou tvořit hlavní dopravní síť a působit jako ekonomická páteř jednotného trhu (viz přiložená mapa). Díky těmto finančním prostředkům se odstraní problémová místa se sníženou průchodností, zásadním způsobem se změní spojení mezi východem a západem a pro podniky a občany v celé EU se usnadní přeshraniční doprava. Místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu, uvedl: „Doprava je rozhodujícím faktorem pro efektivní fungování evropského hospodářství. Pro hospodářské oživení mají proto investice do dopravních spojení větší význam než kdy předtím. Oblasti v Evropě, které nemají dobré dopravní spojení, nezaznamenají růst a nebudou prosperovat. Členské státy musí využít této příležitosti a ucházet se o finanční prostředky, které jim umožní zlepšit dopravní propojení, posílit konkurenceschopnost a nabídnout občanům a podnikům lepší a rychlejší dopravu.“ Financování dopravy z prostředků EU se v rámci nového nástroje pro propojení Evropy (CEF) trojnásobně zvýšilo z 8 miliard EUR na období 2007–2013 na 26 miliard EUR na období 2014–2020. Dnešní výzva se týká první tranše nových finančních prostředků, které budou pro dopravu k dispozici. Společně představují tyto inovace – ztrojnásobení finančních prostředků kombinované s rozhodnutím, že se financování bude úzce zaměřovat na 9 velkých unijních dopravních koridorů – nejradikálnější reformu politiky EU v oblasti dopravní infrastruktury od svého zavedení v 80. letech minulého století. Nová hlavní síť, která má být vytvořena do roku 2030, propojí:
Finanční prostředky budou přiděleny nejkonkurenceschopnějším projektům a zaměří se na devět hlavních dopravních koridorů v Evropě, z nichž tři (baltsko-jadranský,východní/východostředomořský a rýnsko-dunajský) protínají i Českou republiku. Na financování projektů se kromě EU musí spolupodílet i členské státy. Výsledky výběrového řízení a přidělení prostředků na projekty budou oznámeny v létě 2015.
Více informací naleznete zde.
Zdroj: Zastoupení EK v ČR.
|